• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Prezes ZPM Biernacki: Ceny żywca wołowego są zbyt wysokie

Ceny żywca wołowego kształtują się na zbyt wysokich poziomach. Sądzę, że potwierdza to również wskaźnik rentowności branży mięsnej, kształtujący się na poziomie 1-2 proc. - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Tomasz Kubik, prezes Zakładu Przemysłu Mięsnego Biernacki.
  • Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
  • Data: 03-09-2012, 11:05
Prezes ZPM Biernacki: Ceny żywca wołowego są zbyt wysokie
Tomasz Kubik, prezes Zakładu Przemysłu Mięsnego Biernacki
- Chce Pan przekonać Polaków do wołowiny. Jak w tym kontekście wygląda polityka jakościowa ZM Biernacki?

- Przede wszystkim, korzystamy wyłącznie z surowca wołowego pozyskiwanego od sprawdzonych polskich hodowców. Nie sprowadzamy żywca z zagranicy. Aby zapewnić wysoką jakość procesów w firmie, oraz bezpieczeństwo produktów, wdrożyliśmy systemy IFS i BRC.

- Czy myślał Pan o certyfikacji w systemie QMP?


- Rozważaliśmy to rozwiązanie. Myślę, że jeśli z biznesowego punktu widzenia wdrożenie QMP będzie dla nas korzystne, to zdecydujemy się na nie. W tym temacie kluczowe jest zapotrzebowanie ze strony konsumenta. Kiedy ono się pojawi, wtedy poddamy się certyfikacji.

- Sytuacja na rynku żywca wołowego była w I połowie roku dość trudna. Co miało na to wpływ?

- Na początku roku zawsze nieco trudniej jest pozyskać żywiec. Sytuacja pogarsza się jeszcze bardziej, jeśli spadną śniegi, bądź przy minusowych temperaturach. Jednak po lutym nie odnotowaliśmy już problemów z pozyskaniem surowca. Zresztą, obserwujemy obecnie wzrost pogłowia bydła mięsnego. Jeśli ta tendencja utrzyma się w ciągu kolejnych kilku lat, to problemy ze zbyt małą ilością bydła w niektórych okresach roku zupełnie znikną.

- Ile procent produkcji w Pana firmie stanowi wołowina?

- To nasza specjalizacja. W tym momencie wołowina stanowi ponad 90 proc. produkcji. Wieprzowina jest jedynie pewnego rodzaju dodatkiem. Z punktu widzenia strategii biznesowej nie stanowi ona istotnej kategorii dla naszego zakładu.

- Jak z Pana perspektywy kształtują się ceny żywca?

- Ceny na rynku żywca potrafią się zmieniać z tygodnia na tydzień. Patrząc szerzej, w ciągu ostatnich dwóch lat nastąpiły dość istotne wzrosty cen. Ich przyczyną był głównie tzw. „efekt Turcji" - bardzo duże zapotrzebowanie płynące z tamtejszego rynku na mięso wołowe, znacząco wpłynęło na sytuację w Polsce. Byliśmy jednym z liderów w eksporcie wołowiny do Turcji. Ostatecznie, w III i IV kw. ubiegłego roku ilość dostaw spadła, ze względu na podwyższenie stawek celnych. Jednak nie było to dla nas wielkim zaskoczeniem. Przeciwnie - należało tego właśnie oczekiwać. Odpowiadając wprost na pytanie, moim zdaniem biorąc pod uwagę wysoki, ok 75%-80% udział kosztów żywca w strukturze całkowitych kosztów operacyjnych, ceny żywca wołowego kształtują się na zbyt wysokich poziomach. Sądzę, że potwierdza to również wskaźnik rentowności branży mięsnej, kształtujący się na poziomie 1-2%.

- W tym roku eksport wołowiny z Polski będzie mniejszy niż w 2011 r.?

- Prawdopodobnie tak. Będzie to konsekwencja zmian na rynku tureckim.

- Jak to wygląda w przypadku ZM Biernacki?

- Przy znaczącej wielkości naszej firmy i skali kontaktów handlowych, jakie posiadamy, spadek zmówień z Turcji to żaden problem. Zaktywizowaliśmy wysiłki handlowe na innych rynkach. Te działania już zaczęły przynosić dobre efekty.

- O jakich rynkach Pan mówi?


- Przede wszystkim chodzi o kraje Europy Zachodniej. W pierwszej połowie roku podwoiliśmy nasze obroty w handlu z państwami Unii Europejskiej w stosunku do analogicznego okresu w 2011 r. Było to możliwe dzięki odpowiednio wcześnie przyjętej strategii. Już w zeszłym roku wiedzieliśmy, że eksport do Turcji się załamie. Zdążyliśmy się na to przygotować.

Powiązane tematy:

Partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • York 2012-09-03 15:03:23

    Jak to ceny żywca są za wysokie? Przy tak drastycznie rosnących cenach pasz, żywiec musi jeszcze bardziej drożeć. Czyli co? Zboża, soja, kukurydza może sobie drożeć, a żywiec już nie? Co za bzdura.

    Odpowiedz
  • www.gj.com.pl 2012-09-04 16:05:02

    Przypilnujcie lepiej swoich pracowników to i ceny bydła będą bardziej do zaakceptowania. Jeśli pieniądze zamiast do kontrahentów trafiają do prywatnej nieuczciwej kieszeni to nic dziwnego, że rentowność jest tak niska.

    Odpowiedz
  • Anco 2012-09-11 14:43:51

    Jeśli szanowny Pan Prezes i branzowe koleżeństwo zdyskontuje nieco swoje marże to może zwiększy sie sprzedaż produktu gotowego polskiego pochodzenia, a co za tym idzie polscy producenci zdrowej wołowiny będą zainteresowani trwałą współpracą na rynkowych warunkach. Dziś sytuacja za sprawą takich niby organizacji branżowych jak Polskie Mięso itd. nie robi nic na rzecz zacieśnienia współpracy z producentami polskiej wołowiny, a jedynie lobbuje na rzecz przetwórstwa mięsnego dla którego bez znaczenia jest czy przerabia świeżą wołowinę czy mrożone półtusze niewiadomego pochodzenia - ważne żeby ROS się zgadzał. Więcej wyobraźni Panie Prezesie, rynek konsumentów i producentów wołowiny też ewoluują.

    Odpowiedz
  • franek 2013-02-26 19:41:58

    jakoś w sklepach nie tanieje

    Odpowiedz
  • rolnik 2013-05-27 23:55:32

    no to cena kubikowi pasuje zobaczymy za rok dwa

    Odpowiedz

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!