• partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Prof. Menkes: Części firm nic nie pomoże

Części firm nic nie pomoże. To nie rynek te firmy wykańcza, one same się wykańczają. Spójrzmy chociażby na przykład nie istniejących już zakładów mięsnych PMB - wskazuje prof. dr hab. Jerzy Menkes, kierownik Katedry Prawa Międzynarodowego i Organizacji Międzynarodowych SGH.
  • Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
  • Data: 26-06-2015, 15:12
Prof. Menkes: Części firm nic nie pomoże
prof. dr hab. Jerzy Menkes (fot. Bilans Dodatni)

Profesor przypomina, że firma PMB była bardzo ciekawym producentem z regionu Polski pozbawionego dużych tradycji i znaczącej marki. - Mimo przeciwności PMB potrafiło wylansować zupełnie nowe produkty, takie jak kindziuk, który w pewien sposób nawiązywał do bardzo odległej przeszłości oraz polskie pastrami. Odbiór oferty zakładu z Białegostoku był niezwykle pozytywny, również na międzynarodowych targach spożywczych, w tym na niezwykle trudnych w Niemczech - zaznacza Jerzy Menkes. Co zatem doprowadziło do likwidacji PMB?

- Źródłem upadku stała się zachłanność i dość prymitywna wiara w korzyści z handlu na mało wymagającym rynku rosyjskim. Zamiast trudnej, ale względnie stabilnej działalności gospodarczej wybrano hazard. PMB rozwinęło w tym kierunku sprzedaż wyrobu parówkopodobnego, więc przy pierwszym tąpnięciu w handlu z Rosją, firma popadła w kłopoty, które doprowadziły do jej likwidacji - zauważa prof. Menkes. - Teraz mamy PMB „świętej pamięci”. Trudno jednak wyobrazić sobie system gospodarczy, który chroni przed głupotą własną - dodaje.

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • RSD 2015-06-29 09:28:03

    \"Źródłem upadku stała się zachłanność i dość prymitywna wiara w korzyści z handlu na mało wymagającym rynku rosyjskim\" szybki kontrargument - mamy dużą nadprodukcję i mocną konkurencję - firmy które eksportowały do Rosji mogły sobie pozwolić na kupno surowca za wyższą cenę niż te które takie eksportu nie prowadziły. Dodatkowo część zysku z handlem ze wschodem była przenoszona na rynek krajowy (niższe marże w kraju, aby zwiększyć obrót kompensowane marżami na wschodzie). Więc taka dywersyfikacja może się okazać wręcz niemożliwa. Pan prof. przed wydawaniem opinii powinien troszkę też zaczerpnąć wiedzy insiderskiej i branżowej - przyczyna była po stronie zarządzania, a nie w kwestii dywersyfikacji rynku.

    Odpowiedz
  • człowiek czynu 2015-06-29 11:10:36

    Moderator: Komentarz został usunięty ze względu na naruszenie zasad forum. Prosimy o zachowanie kultury dyskusji.

    Odpowiedz
  • uważny 2015-12-27 13:10:50

    Pamie profesorze:) 10 lat pracowałem w PMB S.A. i muszę powiedzieć że myli się pan w 100%. Przyczyną upadku PMB nie były wyroby, jak pan to określił, \"parówkopodobe\". Była to produkcja niszowa... gdyż wynosiła ok 20 ton miesięcznie, czy globalnej produkcji innego asortymentu do 60 ton DZIENNIE. Więc o czym Pan mówi? PMB miało również silną pozycję na rynku wyrobów klasy premium. Radzę bardziej zainteresować się branżą przed jakąkolwiek wypowiedzią :)

    Odpowiedz

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!