• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Prof. Pisula: Firmy mięsne mogą oszczędzić na skupie żywca

Zagadnienia związane ze skupem zwierząt do uboju należą w tej chwili do największych problemów krajowej branży mięsnej. Wszyscy doskonale wiedzą, że 95 proc. bydła jest skupowanych w ramach skupu bezpośredniego. Pośrednicy, którzy dokonują zakupu w oparciu o ocenę przyżyciową, odsprzedają do zakładów surowiec według oceny poubojowej, zgarniając marżę w wysokości 15-25 proc. - powiedział prof. dr hab. Andrzej Pisula z Wydziału Nauk o Żywności, Zakładu Technologii Mięsa w SGGW w Warszawie na V Forum Rynku Spożywczego.
  • Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
  • Data: 17-10-2012, 15:04
Prof. Pisula: Firmy mięsne mogą oszczędzić na skupie żywca
prof. dr hab. Andrzej Pisula, Wydział Nauk o Żywności, Zakład Technologii Mięsa, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

W przypadku trzody chlewnej zakłady przetwórstwa mięsa mają większe szanse na kontrakty z wielkimi firmami. - Trzeba sobie jednak uzmysłowić, że w tej chwili w Polsce hodowlą trzody chlewnej zajmuje się ok. 300 tys. gospodarstw. Większych ferm, produkujących na poziomie powyżej stu tuczników, jest tak naprawdę 80 tys. Dopiero niedawno Polski Związek Hodowców i Producentów Trzody Chlewnej Polsus zaczął głośno mówić o tym, że ferma hodowlana powinna posiadać minimum dwieście loch, aby móc wyprodukować ilość prosiąt mogącą zapewnić „za jednym zamachem" całe zasiedlenie - zauważył prof. Pisula. - To może pomóc rozwiązać problem marży na skupie żywca. W przypadku trzody chlewnej marże pośredników wynoszą między 7 a 10 proc. - dodał.

Zwrócił uwagę, że w przypadku zakładów ubojowych koszt pozyskania surowca generuje w przybliżeniu 70 proc. kosztów operacyjnych. - Gdzie jeszcze można szukać oszczędności? Na pewno w poprawnym wykonywaniu czynności technologicznych. To odgrywa olbrzymią rolę - podkreślił profesor. - Od 1 stycznia wchodzą w życie nowe przepisy odnośnie dobrostanu w zakresie przygotowania zwierząt do uboju. Według danych z badań Instytutu Przemysłu Mięsnego, oddziału w Poznaniu, blisko połowa tusz wieprzowych wykazuje wady technologiczne. W 40 proc. sztuk buhajów występuje wada DFD. Jeśli potrafilibyśmy przygotować zwierzęta do uboju w taki sposób, aby uniknąć tego typu błędów, mielibyśmy szansę na zwiększenie zysków - zaznaczył.

Dalsza część artykułu jest dostępna dla subskrybentów Strefy Premium PortaluSpożywczego.pl lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie

Powiązane tematy:

Partner serwisu
  • partner serwisu
Masz pytania? Napisz!
premium@portalspozywczy.pl
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Czytelnik 2012-10-17 21:45:05

    W Polsce, wg danych IW za 2011, było 197 tys. gosp. z trzodą.Liczba chlewni z obsadą pow. 100 sztuk nie przekracza 25 tys.

    Odpowiedz
  • Aleksander 2012-10-18 10:04:32

    Marża pośredników 5-7% na wieprzowinie i 15 - 25% na wołowinie. Skąd te dane? Czy nie przypomina to rzucania informacji ot tak sobie bo i tak nie można ich sprawdzić?

    Odpowiedz

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!