Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Mięso

Przeczytaj cały wywiad z Rajmundem Paczkowskim, prezesem KRD

O przyszłości sektora drobiarskiego, wymaganiach kosnsumentów, oraz nieudanym sezonie grillowym rozmawiamy z Rajmundem Paczkowskim, prezesem Krajowej Rady Drobiarstwa.

Przeczytaj cały wywiad z Rajmundem Paczkowskim, prezesem KRD
Rajmund Paczkowski, prezes KRD

Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
Data: 22-08-2011, 15:00
- Pierwsze półrocze nie było dla branży drobiarskiej najlepsze?

- Jeśli chodzi o wyniki finansowe firm drobiarskich to pierwsze półrocze 2011 roku zdecydowanie różni się na niekorzyść od analogicznego okresu ubiegłego roku. Wynika to przede wszystkim z wyższej ceny pasz do tuczu drobiu i produkcji jaj, a tym samym wyższych kosztów produkcji żywca, których to kosztów nie można w bezpośredni sposób przełożyć na ceny dla handlu i konsumentów. W związku z tym przewidujemy zdecydowanie niższą rentowność firm drobiarskich w całym 2011 roku.

- Jak obecnie zwiększać udziały w rynku? Szykują się fuzje, bądź przejęcia?

- Dynamika przyrostu produkcji za sześć miesięcy w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego wynosi około 103 proc. Również eksport wykazuje dynamikę około 10 proc. Nasuwa się więc wniosek, że rynek krajowy jest zdecydowanie nasycony i dużych efektów nie należy się spodziewać. Natomiast rynki zagraniczne, analizując wskaźniki eksportu, są otwarte na nasze produkty, ze względu na ich wysoką jakość i umiarkowane ceny. Jeśli zaś chodzi o przejęcia i fuzje firm to w obecnej trudnej sytuacji finansowej banki zdecydowanie oszczędniej udzielają kredytów, które są niezbędne przy realizacji tego typu procesów. W branży jest mała ilość firm, które posiadałyby duże środki na sfinansowanie transakcji związanych z przejęciami lub fuzjami. Mimo to minimalna ilość fuzji wystąpiła w pierwszym półroczu.

- Producenci drobiu mocną odczuwają skutki złej pogody? "Sezon grillowy" chyba w tym roku nie wypali...

- Dotychczasowa zła pogoda zdecydowanie wpłynęła na ograniczenie sprzedaży artykułów do grillowania, widać to po realizacji sprzedaży w detalu, jak również w zakładach.

- Czy Polski konsument upodabnia się do konsumenta z krajów wysokorozwiniętych?

- Zmiana standardów sprzedaży poszczególnych asortymentów systematycznie zbliża się do standardów występujących w krajach starej Unii Europejskiej. Również u nas występuje zjawisko zwiększenia sprzedaży elementów kurcząt, indyka i innych gatunków drobiu na niekorzyść sprzedaży samych tuszek, ale proces ten będzie następował wolno, gdyż stan zasobności finansowej części konsumentów, którzy są klientami zakupującymi całe tuszki jest zdecydowanie różny od konsumentów krajów starej Unii.

- Co się zatem liczy dla Polaka, który idzie do sklepu kupić mięso drobiowe?

- Obserwujemy, że konsumenci zwracają zdecydowaną uwagę na gwarancję świeżości oferowanych produktów, na zakład, z którego ta produkcja pochodzi. Większość konsumentów życzy sobie produktu dzielonego na poszczególne elementy kulinarne i opakowania, na którym uwidoczniona jest data produkcji oraz termin do spożycia.

- W jakim kierunku będzie ewoluował sektor drobiarski w ciągu najbliższych lat?

- Branża drobiarska, prawdopodobnie tak jak i mięsna, ukierunkowywana będzie na sprzedaż coraz większej ilości produktów przetworzonych nadających się, po minimalnym czasie obróbki termicznej, do natychmiastowego spożycia, gdzie będzie zawarta określona wartość dodana umożliwiająca realizację wyższej rentowności na działalności drobiarskiej. Obecnie obrót samym mięsem i elementami z niego, przy bardzo dużej konkurencji, jest mało opłacalny.

- Jak układają się relacje producentów drobiu z sieciami handlowymi?

- Sieci, w związku z bardzo dużą konkurencją między sobą, szukają rozwiązań umożliwiających oferowanie klientom produktu po coraz niższej cenie. Stosując różne chwyty zmuszają producentów do obniżania cen sprzedaży produktu. Powoduje to coraz mniejszą ilość dostawców, a tym samym tzw. "skracanie półki" i pojawianie się produktów ometkowanych nazwami sieci. Ta polityka zdecydowanie nie sprzyja rozwojowi zakładów, gdyż rynki sprzedażowe w sieciach są dużymi rynkami a rentowność realizacji transakcji jest bardzo niska.

- Jakich zmian pod względem asortymentu można się spodziewać na rynku w najbliższych latach?

- Na pewno można spodziewać się wzrostu segmentu produktów masowo wytwarzanych, takich jak kurczak i indyk. W produkcji są one mniej kosztowe w porównaniu z produkcją kaczek lub gęsi, gdzie wymagane są specjalne technologie. Natomiast na pewno będzie więcej oferowanych produktów gotowych lub półproduktów z mięsa możliwych do spożycia po niezbyt dużych zabiegach w przygotowaniach domowych. Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Rajmund Paczkowski RSS ALERT    /    Krajowa Rada Drobiarstwa RSS ALERT    /    KRD RSS ALERT    /    mięso RSS ALERT    /    branża mięsna RSS ALERT    /    grillowanie RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.201.11.222
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!