Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Mięso

Rok 2018 sprzyjał przetwórcom mięsa drobiowego

Ubiegły rok był w sektorze mięsnym bardzo dynamiczny. Wzrost cen drobiu wraz ze znacznym wzrostem eksportu oraz duże zwiększenie importu mięsa wieprzowego wraz z obniżeniem cen żywca, miały istotne przełożenie na wyniki finansowe branży. Według danych Pontinfo, opłacalność produkcji rozumiana jako marża EBITDA (dochód przed uwzględnieniem odsetek, amortyzacji oraz podatków względem przychodów) dla branży mięsnej ogółem (PKD 10.1) wzrosła z 5,14% w 2017 r. do 5,67% w 2018 r. – ocenia Łukasz Czech, analityk sektora rolno-spożywczego, BNP Paribas.

Rok 2018 sprzyjał przetwórcom mięsa drobiowego
fot. Shutterstock

Autor: BNP Paribas
Data: 02-05-2019, 10:52

Największy wzrost dochodowości miał miejsce w przypadku branży drobiarskiej (PKD 10.12 - przetwarzanie i konserwowanie mięsa z drobiu), gdzie marża EBITDA wzrosła z 4,35% do 5,70%. Jest to najwyższy wynik w ostatnich pięciu latach, pomimo wzrostu cen żywca – ceny kurcząt broilerów na ubój były średnio w 2018 r. wyższe o 3,3% niż rok wcześniej. Wynika to głównie ze zmian w eksporcie, który zwiększył się o 13,4% w ujęciu ilościowym i o 17,5% w ujęciu wartościowym. Obroty firm z branży drobiarskiej, które zatrudniają więcej niż 9 osób, wzrosły o 9,7% w porównaniu do poprzedniego roku, podczas gdy dla całej branży mięsnej ogółem obroty pozostały na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego.

Stopa zwrotu z aktywów oraz z kapitału własnego firm drobiarskich również wzrosła. Wskaźnik ROA zwiększył się z 6,36% do 8,62% w 2018 r., zaś wskaźnik ROE wzrósł z 14,56% do 18,13%. Wzrosła też rentowność sprzedaży – z 2,41% do 3,03%, jednak był to wynik niższy niż w przypadku przetworów mięsnych (PKD 10.13 - produkcja wyrobów z mięsa, włączając wyroby z mięsa drobiowego), gdzie rentowność ta wyniosła 4,54%.

Dobre wyniki przełożyły się na poprawę sytuacji związanej z kapitałem i zadłużeniem. Wskaźnik struktury kapitału polepszył się z 0,38 na 0,20, zaś wskaźnik zobowiązań do kapitału wzrósł z 1,33 do 1,04. Oznacza to, że branża drobiarska działająca pod PKD 10.12 ma prawie tyle samo zobowiązań względem innych podmiotów, co kapitału własnego. Wynika z tego, że pod względem zadłużenia, branża drobiarska funkcjonuje znacznie lepiej niż firmy zajmujące się ubojem zwierząt na mięso czerwone czy produkcją wędlin.

Wzrostowi obrotu i dochodu towarzyszyły też zwiększone nakłady inwestycyjne - o 3,9% w relacji rocznej do poziomu 420 mln złotych. Można spodziewać się kontynuacji tego trendu w 2019 r. Bardzo prawdopodobny jest też dalszy wzrost obrotów w branży, głównie z powodu rozwoju handlu zagranicznego. Eksport mięsa drobiowego z Polski w pierwszych dwóch miesiącach 2019 r. wzrósł o 14,8% w ujęciu ilościowym oraz 12,7% w ujęciu wartościowym, zaś eksport drobiu z Unii Europejskiej wzrósł o 20,7% w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

mięso RSS ALERT    /    mięso drobiowe RSS ALERT    /    drób RSS ALERT    /    BNP Paribas RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.227.247.17
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!