Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Mięso

RoślinnieJemy: Na zakazie używania nazw takich jak "wege-burger" stracą przede wszystkim konsumenci

- Nie spotkałem się nigdy z przypadkiem, by ktoś zupełnie przypadkowo, chcąc wybrać tradycyjny, mięsny produkt, sięgnął po ten roślinny. Czy pomysł zakazania nazw typu "roślinny burger" to próba stłamszenia dynamicznie rozwijającej się kategorii? - pyta Maciej Otrębski, Strategic Partnerships Manager w RoślinnieJemy.

RoślinnieJemy: Na zakazie używania nazw takich jak
Maciej Otrębski, Roślinnie Jemy: Nie spotkałem się nigdy z przypadkiem, by ktoś zupełnie przypadkowo, chcąc wybrać tradycyjny, mięsny produkt, sięgnął po ten roślinny. fot. mat. pras.

Autor: Adam Tubilewicz, Portalspozywczy.pl
Data: 20-10-2020, 15:28

Podczas najbliższego posiedzenia Parlamentu Europejskiego 19-22 października, ponownej debacie zostanie poddany zakaz możliwości nazywania roślinnych alternatyw mięsa w sposób odwołujący się do ich odwierzęcych odpowiedników.

Maciej Otrębski przyznaje, że nigdy nie spotkał się z przypadkiem, by ktoś zupełnie przypadkowo, chcąc wybrać tradycyjny, mięsny produkt, sięgnął po ten roślinny.

- Rozwój rynku roślinnych alternatyw mięsa obserwuję zawodowo od kilku lat, a jako osoba, która zrezygnowała z mięsa około 12 lat temu, myślę, że mogę spokojnie powiedzieć, że świadomie odbieram komunikaty od producentów żywności. Powtórzę, w tym okresie, nie słyszałem o takim przypadku. Czy to próba stłamszenia dynamicznie rozwijającej się kategorii? Czy taki zakaz to zagranie fair play? - pyta.

Otrębski wskazuje, że już obecne prawodawstwo zabrania wprowadzania konsumenta w błąd.

- Czy komunikat roślinny kabanos, czy wegański kabanos jest nieczytelny? Badania przeprowadzone przez Panel Ariadna na zlecenie RoślinnieJemy na początku października 2020 wskazują, że oba terminy są rozumiane przez większość konsumentów przede wszystkim jako “pozbawione produktów odzwierzęcych”, odpowiednio tę odpowiedź wskazało 43% i 48% badanych. Skąd więc ta troska o konsumentów wśród przedstawicieli branży mięsnej? Ciężko mówić o gruncie palącym się pod nogami – wartość rynku produktów roślinnych w Polsce to w tym momencie odsetek rynku mięsnego - mówi.

Strategic Partnerships Manager w RoślinnieJemy wskazuje, że  48% Polaków wskazuje, że częściej kupowałaby produkty roślinne (alternatywy nabiału i mięsa) gdyby znajdowały się w bezpośrednim sąsiedztwie produktów tradycyjnych.

- Roślinne kabanosy, mielone, czy burgery produkowane przez Olewnik, Sokołów czy Tarczyński od kilkunastu miesięcy lądują na sklepowych półkach. Być może strach w oczy zagląda tym, którzy przespali moment nieumiejętne czytając sygnały płynące ze zmiany zachowań konsumenckich lub tym, którym trudniej jest o rzeczywiste innowacje produktowe. Uspokoiłbym tę drugą grupę - mimo, że półki nie są z gumy, miejsca na dobre, roślinne alternatywy jest wciąż naprawdę sporo - dodaje.

W ocenie Otrębskiego jeśli Parlament Europejski przegłosuje zakaz stosowania nazw "odzwierzęcych" do produktów roślinnych, stracą na tym przede wszystkim konsumenci. 

- Chciałbym patrzeć na tę sytuację inaczej niż przez pryzmat konfliktu my - oni. Doceniamy obawy o bystrość i umiejętność czytania ze zrozumieniem Polaków (i Europejczyków). Jednak jak wskazują przytoczone badania, nie mamy z tymi umiejętnościami problemów. O konsumentów bijmy się wartościowymi, pysznymi i zdrowymi produktami, bez ciosów poniżej pasa - podsumował.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Maciej Otrębski RSS ALERT    /    Roślinnie Jemy RSS ALERT    /    burgery RSS ALERT    /    zamienniki mięsa RSS ALERT    /    zamienniki mleka RSS ALERT

KOMENTARZE (5)

  • konsument 2020-10-20 19:41:27
    Burger czy parówka jest od zawsze przypisana do mięsa , roślinne produkty NIE mogą być nazywane : burger vege czy inne podobne !
  • niki 2020-10-21 01:02:20
    To erzac. Trudno mi sobie wyobrazić że wysoko przetworzony surogat mięsa miałby takie same wartości odżywcze jak kawałek wieprzowiny, czy wołowiny. Produkty czekoladopodobne, kawa z żołędzi, margaryna z uwodornionego tłuszczu pełna tłuszczów trans, napoje udające soki owocowe, wyroby sero-podobne, ketchup bez pomidorów, lody śmietankowe bez śmietany, piwo bezalkoholowe ... z "sokiem", "razowy"chleb przemysłowy barwiony karmelem. Coś jeszcze?
  • konsument 2020-10-21 09:09:28
    skoro veganie tak świadomie kupuja produkty bezmięsne to pytanie jest odwrotne- czego się branża vege tak boi z tym aby wykreować swoje lepsze nazwy. Technologia vege podróbek się rozwinie. Za 10-15 lat ich koszty będą niższe niż branży mięsnej dobijanej kolejnymi podatkami. A napis "roślinna" pod słowem parówka będzie coraz mniejszy i mniejszy. I ludzie zaczną się mylić przy zakupie. Ale będzie już za późno. Nie ma masła roślinnego. Nie ma hamburgera vege.
    • niki 2020-10-22 00:01:42
      W punkt.
    • wpakowany 2020-10-26 09:35:50
      sam cholera się nabrałem, przeleciałem przez sklep L.dl i szybko burger tak cyk myk do domu rozpakowuje a to burgrvega nosz k... mać

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.232.146.10
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!