Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Rynek drobiu: Prawie 3/4 konsumentów rozpoznaje system jakości QAFP

Ok. 70 proc. konsumentów rozpoznaje system jakości QAFP, z tego 2/3 deklaruje. że kupi drób z takim znakiem - informuje Krajowa Rada Drobiarstwa. Trzyletnia kampania informacyjno-promocyjna o nowym systemie jakości w drobiarstwie dobiega końca.


Autor: PAP
Data: 22-09-2014, 08:38

Programu Gwarantowanej Jakości Żywności QAFP (czyli Quality Assurance for Food Products) w odniesieniu do drobiu rozprowadzony był od 2012 r. Polega on na ścisłym przestrzeganiu norm jakościowych od tuczu piskląt, poprzez dobór właściwych pasz, prowadzenie w odpowiedni sposób hodowli, ubój i pakowanie elementów kurczaka w opakowania MAP (w tzw. atmosferze chronionej) oraz transport. Wyprodukowany w ten sposób drób otrzymuje znak jakości QAFP.

"Podczas tej kampanii przede wszystkim postawiliśmy na edukację konsumentów, co to jest system jakości QAFP. Z badań przeprowadzonych pół roku temu wynika, że 70 proc. konsumentów posiada świadomość tego znaku" - powiedział PAP koordynator kampanii Tomasz Sandomierski z Krajowej Rady Drobiarstwa (KRD). Zaznaczył, że z drugiej strony dzięki wprowadzeniu nowych standardów w wielu zakładach drobiarskich podniosła się jakość produkcji.

Jak mówił, samo wdrożenie systemu było nie tyle kosztowne, co wymagało innego podejścia do produkcji, m.in. przestrzegania reżimów jakościowych. Dotyczyło to na przykład skrócenia czasu od uboju do dostarczenia do sklepu, zastosowania właściwych opakowań, rygorystycznego przestrzegania standardów sanitarnych.

Zdaniem Sandomierskiego, niezwykle ważne było połączenie systemu dla producentów: hodowców drobiu i zakładów przetwórczych, a z drugiej strony edukacji konsumentów, co przyniosło wymierne efekty w postaci rozpoznawalności znaku QAFP.

Kolejnym celem kampanii było zwrócenie uwagi na identyfikowalność produktu, oznacza to odpowiedzialność producenta i możliwość prześledzenia całego cyklu produkcyjnego - zaznaczył Sandomierski. Przełożyło się to na wzrost konsumpcji drobiu w kraju oraz eksportu.

W Polsce większość konsumentów preferuje kupowanie mięsa luzem, najchętniej w małych sklepach czy na bazarach. Wynika to z przekonania, że takie produkty są świeższe. Kampania miała zaś przekonać do drobiu pakowanego. Na opakowaniu bowiem można umieścić informacje o produkcji. Ponadto pakowanie zabezpiecza produkt przez różnymi czynnikami zewnętrznymi, można go wziąć i obejrzeć ze wszystkich stron. Ocenił, że obecnie połowa kupowanego drobiu sprzedawana jest na wagę, ale - jak zaznaczył - coraz więcej konsumentów będzie szukało produktów pakowanych.

KRD szacuje, że w tym roku produkcja drobiu wzroście o 8-10 proc. i przekroczy 2 mln ton, z tego 1/3 zostanie wyeksportowana. Głównym odbiorcą naszych brojlerów, kaczek i indyków jest Unia Europejska, gdzie trafia ponad 80 proc. eksportu. Najwięcej kupują od nas Niemcy, Wielka Brytania, Czechy i Francja. Polska jest trzecim co do wielkości eksporterem drobiu na świecie po Stanach Zjednoczonych i Brazylii.

Kampania "Nowa jakość w drobiarstwie" prowadzona była na polskim i niemieckim rynku. Była częściowo finansowana ze środków UE. Całkowity budżet tego przedsięwzięcia wynosiła 4 mln euro.

Krajowa Rada Drobiarstwa zrzesza 60 firm, z czego 19 posiada certyfikat QAFP. Systemem tym objęta jest tuszka i elementy z kurczaka, pierś indyka, oraz tuszka i elementy z młodej polskiej gęsi owsianej.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Krajowa Rada Drobiarska RSS ALERT    /    QAFP RSS ALERT    /    system QAFP RSS ALERT    /    drób QAFP RSS ALERT    /    rynek drobiu w Polsce RSS ALERT    /    jakość drobiu RSS ALERT

KOMENTARZE (2)

  • Zocha 2014-09-24 16:39:05
    Kto obliczył te 75% konsumentów akceptujących QAFP i jakimi metodami - może tak na \"oko\" prezewsa UPEMI p. Różańskiego?
  • Kura_export 2014-09-24 23:26:58
    Co za głupota, dane chyba od studenta. Bzdura i jeszcze raz bzdura. Ludzie rozpoznają QAFP:) jacy ...chyba z branży. P.S. Zastanawiam się kto na tym zarobił i tak lansuje ten dziwny standard,, aaaa no tak pewnie Indykpol bo z tego co wiem należy podać tam dostawców....

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.30.155
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!