Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Mięso

Spór KRD-Farmio: co może UOKiK?

W listopadzie Krajowa Rada Drobiarstwa - Izba Gospodarcza złożyło do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta zawiadomienie o podejrzeniu stosowania przez Farmio S.A. praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Mikołaj Piaskowski, radca prawny Baker & McKenzie Krzyżowski i Wspólnicy Spółka Komandytowa, zwraca uwagę, że jeśli UOKiK zdecyduje się zająć sprawą, postępowanie może nie skończyć się szybko, a to ze względu na wieloaspektowość całej sprawy.

Spór KRD-Farmio: co może UOKiK?
Fot. Shutterstock

Autor: RW, portalspozywczy.pl
Data: 26-01-2016, 16:04

Mikołaj Piaskowski przypomina, że artykuł 24 Ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów jednoznacznie stanowi, ie praktyką naruszającą zbiorowy interes konsumentów jest m.in. naruszenie obowiązku udzielenia konsumentom rzetelnej, prawdziwej oraz pełnej informacji.

- Argumentacja KRD może opierać się na tym, że Farmio owej pełnej informacji nie udzielało. UOKIK mógłby uznać, iż zasugerowano że kurczaki oferowane przez firmę nie zawierają w sobie antybiotyków, tymczasem nie jest to cecha wyróżniająca. Jak wskazuje KRD inne mięso drobiowe dostępne na rynku w świetle prawa również jest wolne od antybiotyków – wyjaśnia Piaskowski.

Naruszeniem zbiorowych interesów konsumenta jest także prowadzenie nieuczciwych praktyk rynkowych lub czynów nieuczciwej konkurencji. Przykładem tego typu praktyk są praktyki wprowadzające w błąd. Mogą one polegać na rozpowszechnianiu nieprawdziwych informacji, a także prawdziwych informacji, które mogą wprowadzić w błąd. Ciekawym przykładem jest także reklama porównawcza, która nie zawsze jest dozwolona- przykładowo wtedy, gdy nosi znamiona praktyki wprowadzającej w błąd.

- Reklama porównawcza nie musi koniecznie wykorzystywać bezpośredniego porównania określonych produktów. Wystarczy porównanie pośrednie, które w przypadku Farmio również mogło następować. To też może podlegać przeanalizowania przez UOKIK – przyznaje ekspert. 

Jak dodaje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta rozpatrując, czy faktycznie miała miejsce praktyka naruszająca zbiorowe interesy konsumentów ma tak naprawdę co najmniej kilka punktów zaczepienia.

Tak zatem wszczynając postępowanie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta może zażądać wyjaśnień od Farmio. Chodzi tu o zweryfikowanie, czy stosowany przez firmę przekaz faktycznie był nieuczciwy i wprowadzał konsumentów w błąd.

- Urząd będzie się odnosił także do tego, czy przeciętny konsument na rynku patrząc na tego typu reklamę faktycznie mógł pomyśleć, że kurczak bez antybiotyku to coś niespotykanego i wyróżniającego ofertę Farmio i na tej podstawie podjął decyzję o zakupie. Kluczowym będzie zatem to z jakim modelem konsumenta mamy do czynienia – mówi prawnik. 

KOMENTARZE (1)

  • mickey mouse 2016-01-28 16:35:16
    ....z jakim modelem konsumenta mamy do czynienia...hahahah a może jaki model prawnika taka interpretacja..... Generalnie ta cała sprawa jest dobrym przykładem weryfikacji pojęcia etyki w prawie i jej korelacji. Powodzenia doktoranci ;)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.234.223.229
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!