• partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Sukces polskiej wołowiny

W pierwszej połowie bieżącego roku dużo wyższy niż w porównywalnym okresie ubiegłego roku był eksport wołowiny. Ze względu na bardzo wysokie ceny, wartość tego eksportu rośnie jeszcze szybciej. Dzięki temu eksport wołowiny ciągle zyskuje na znaczeniu i zapewnia bardzo znaczącą nadwyżkę dla bilansu handlowego - informują analitycy BGŻ.
  • Autor: Bank Gospodarki Żywnościowej
  • Data: 13-09-2011, 11:26
Sukces polskiej wołowiny

Według wstępnych danych Ministerstwa Finansów (za MRiRW) w pierwszych sześciu miesiącach tego roku wyeksportowano z Polski 124 tys. t mięsa wołowego chłodzonego (CN 0201) i 20 tys. t mięsa wołowego mrożonego (CN 0202). Było to odpowiednio o 22 i 25% więcej niż w analogicznym okresie przed rokiem. Łącznie daje to 144 tys. t - dla porównania w pierwszej połowie 2004 r. eksport wynosił 29 tys. ton. Jak łatwo policzyć daje to imponujący 5-krotny wzrost w przeciągu zaledwie siedmiu lat.

Jeszcze szybciej niż wolumen handlu rośnie jego wartość. Na przestrzeni ostatnich siedmiu lat wrosła ona prawie o 9 razy z 50 do 446 mln EUR. Tylko w skali ostatniego roku wartość eksportu nieprzetworzonego mięsa wołowego zwiększyła się o 43%.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Jednocześnie import pozostaje niewielki - w pierwszej połowie tego roku wyniósł on zaledwie 6 tys. ton. Dzięki temu Polska uzyskuje bardzo dużą nadwyżkę w handlu wołowiną. Dodatnie saldo handlu nieprzetworzoną wołowiną wyniosło 426 mln EUR. Jeśli dodamy do niego nadwyżkę w handlu żywym bydłem pozytywny bilans wzrośnie do 467 mln EUR tylko w pierwszej połowie roku. Jeśli dla porównania powiemy, że dodatnie saldo całego handlu rolno-spożywczego w pierwszym półroczu wyniosło 1142 mln EUR, widać jak ogromne znaczenie w polskim handlu ma eksport wołowiny.

Polska jest tym krajem unijnym, który najbardziej zwiększył w tym roku wolumen eksportu poza UE. Według danych Eurostatu w pierwszych pięciu miesiącach sprzedaż polskiej wołowiny była o 37 tys. t większa niż w analogicznym okresie przed rokiem. Następne w kolejności Niemcy i Francja zwiększyły wysyłki poza UE odpowiednio o 26 i 15 tys. ton.

W ostatnim roku polskiemu eksportowi wołowiny bardzo pomogło otwarcie rynku tureckiego na import z krajów UE. Polska jest krajem, który bardzo dobrze potrafił wykorzystać pojawiającą się szansę. Obecnie Turcja jest głównym odbiorcą odpowiedzialnym za 30% naszego eksportu chłodzonej wołowiny. Nadal większość eksportu trafia na rynek pozostałych krajów UE, ale te rynki nie mogą pochwalić się taką dynamiką sprzedaży i ich udział maleje. Do każdego z tradycyjnych odbiorców polskiej wołowiny, tj. Włoch, Holandii i Niemiec, trafia dziś około 15-20% eksportu.

Dominacja kierunku tureckiego niesie ze sobą również pewne zagrożenia. Tak jak w drugiej połowie ubiegłego roku nagle rząd turecki otworzył drzwi do tego ogromnego rynku znacznie obniżając stawki celne, tak teraz powoli te drzwi domyka, a w pewnym momencie może je całkiem zamknąć. Mimo wszystko, na razie perspektywy sprzedaży polskiej wołowiny są dobre i prawdopodobnie nasz kraj nadal będzie zwiększał udział w sprzedaży na rynki UE oraz w unijnej sprzedaży do krajów trzecich.

więcej informacji:

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • kucharka 2011-09-14 12:51:25

    A na zdjęciu golonka ... WIEPRZOWA!!

    Odpowiedz
  • t 2011-09-15 14:17:23

    Artykuł o wołowinie a na zdjęciu świnka :)

    Odpowiedz

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!