Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Sytuacja na rynku jaj nie poprawia się

Sytuacja na amerykańskim rynku jaj nie poprawia się. Na skutek pojawienia się ognisk ptasiej grypy wśród stad kur niosek w Stanach Zjednoczonych od grudnia 2014 r. do chwili obecnej ok. 33 mln kur niosek zostało wybitych - podają analitycy Banku BGŻ BNP Paribas.
  • Autor: Bank BGŻ BNP Paribas
  • Data: 06-10-2015, 12:52
Sytuacja na rynku jaj nie poprawia się
Ceny jaj spożywczych w Polsce od czerwca br. pozostają w tendencji wzrostowej

Jak podaje Agra Europe, przyczyniło się to do zmniejszenia wielkości stada kur o ponad 25 proc. i znalazło odzwierciedlenie w niższej podaży surowca, który trafił na rynek amerykański. Rynek zareagował na to znacznymi podwyżkami cen. W okresie od kwietnia do czerwca ceny wzrosły blisko 3,5-krotnie do poziomu 2,15 USD za tuzin jaj w stanie płynnym.

Taki wzrost jest szczególnie niekorzystny dla firm spożywczych, sektora restauracji oraz konsumentów, na które w pewnym stopniu przerzucane są wyższe koszty surowca. 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

By ograniczyć wzrosty cen i poprawić dostępność jaj na rynku, władze Stanów Zjednoczonych wznowiły import surowca z Holandii oraz Kanady.

Obecnie trwają również dyskusje nad złagodzeniem norm dotyczących przechowywania jaj do wybijania i pasteryzacji. Według obecnych zasad dotyczących jaj do wybijania i pasteryzacji, od momentu złożenia jaja w przeciągu 36 godzin powinny one zostać schładzane do temperatury 45F (7 C). Jeśli takie wymagania zostaną spełnione, jaja do wybijania mogą zostać przeznaczone do dalszego przetwórstwa. Jednak często na skutek przetrzymania ich poza urządzeniem do schładzania dłużej niż 36 godzin, wiele z nich nie może być przekazane do pasteryzacji i jest utylizowane. W 2014 r. szacuje się, że było to 356 mln jaj. Stanowi to spory koszt dla sektora.

W obecnej sytuacji niewielkiej podaży surowca na rynku, producenci apelują o złagodzenie obowiązujących przepisów i zwiększenie czasu potrzebnego na przekazanie surowca do urządzeń chłodzących z 36 do 120 godzin. Jest to podyktowane tym, że w Stanach Zjednoczonych wylęgarnie często mają więcej jaj niż potrzebują do wylęgu piskląt. Przy zmienionych normach, mogłyby przeznaczać je jako jaja do wybijania. Surowiec ten po pasteryzacji nadawałby się do wykorzystania w sektorze spożywczym. Niemniej by było to  możliwe, okres przechowywania jaj musiałby być wydłużony. Decyzje w tej sprawie jeszcze nie zapadły.

Dyskusja nad zmianami w ustawodawstwie amerykańskim jest o tyle istotna dla europejskich producentów jaj i sektora spożywczego, że trwają obecnie rozmowy dotyczące umowy o wolnym handlu między obiema gospodarkami (TTIP). Oprócz zniesienia ceł, kluczowe znaczenie ma również proces wzajemnego uznawania norm (mutual recognition). W tym względzie, jeśli pewne rozwiązania zostałyby przyjęte na terytorium Stanów Zjednoczonych, bądź UE, istnieje prawdopodobieństwo, że będą one po pewnym czasie obowiązywać również na terytorium drugiego partnera.

Sytuacja na rynku krajowym

Na skutek ożywienia w handlu, ceny jaj spożywczych w Polsce od czerwca br. pozostają w tendencji wzrostowej. W tygodniu 21-27.10.2015 za 100 szt. jaj trzeba było zapłacić przeciętnie 35,0 zł. Ceny te są o 2 zł wyższe od średniej obserwowanej w I poł. br., jest to również o 7-procent wyższy poziom w ujęciu rocznym. 

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Powiązane tematy:

Partner serwisu
  • partner portalu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!