Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Szproty łapią drugi oddech

Szproty w puszkach to kategoria, która uchodzi za jedną z bardziej konserwatywnych i mało perspektywicznych, zwłaszcza w oczach młodych konsumentów. Tymczasem, jak wskazuje branża, sprzedaż w tym obszarze jest stabilna. Pandemia niewiele tu zmieniła, a w przyszłości sytuację może poprawić obserwowana od kilku lat zmiana percepcji konserw rybnych, a także wprowadzanie na rynek wysokojakościowych nowości w innowacyjnych opakowaniach.

Szproty łapią drugi oddech
mięso na wtorek
Czy kategoria szprotów stanie się perspektywiczna? fot. shutterstock

Autor: Adam Tubilewicz/Portalspozywczy.pl
Data: 16-06-2020, 08:02

Szprot europejski to mały gatunek pelagiczny występujący na północno-wschodnim Atlantyku, od Morza Północnego i Bałtyku aż do Morza Śródziemnego i Czarnego. W 2017 r. światowe połowy tej ryby osiągnęły 472,082 tony, z czego aż za 79 proc. odpowiadała flota UE. 

Szprot jest jednym z najczęściej wykorzystywanych surowców w sektorze przetwórstwa rybnego. Na rynku dostępny jest głównie w puszkach i w postaci wędzonej oraz w mniejszym stopniu jako świeży (w całości). Szprot w puszce jest szeroko stosowany w produkcji konserw, wędzeniu i przetwórstwie. Na Łotwie i w Polsce spożywa się go głównie jako rybę w puszkach. Co ciekawe, w Danii i Szwecji jest on wykorzystywany głównie do produkcji mączki rybnej i oleju rybnego. 

Konserwatywny jak konserwa?

Jak czytamy w tegorocznym opracowaniu EUMOFA, rynek szprotów w puszkach jest konserwatywny. Różnorodność produktów jest stosunkowo niska, a cykl życia produktu stosunkowo długi. Według przetwórców aż 80% rynku stanowią produkty "tradycyjne", które znane były konsumentom już 20 lub 30 lat temu. Są to m.in. szprot w oleju (czasami w oleju aromatyzowanym), szprot w sosie pomidorowym, szprot wędzony w oleju Winter, szprotki w oleju "Caro" (produkt tradycyjny - szprotki w oleju z marchewką i groszkiem), a także bardziej innowacyjne produkty o małym udziale w rynku, takie jak: np. szprotki w oleju z bazylią, szprotki w oleju pikantnym itp. 

W 2019 r. spożycie ryb w Polsce wynosiło ok. 12 kg na mieszkańca, czyli około połowy średniej konsumpcji w UE. Szprot był szóstym najczęściej spożywanym produktem rybnym, a jego roczne spożycie na mieszkańca szacuje się na 0,7 kg (6% całości).

Do końca lat 90. polski rynek szprotów był zdominowany przez puszki stalowe. Od 1990/2000 roku rynek ewoluował w kierunku rynku zdominowanego przez puszki aluminiowe. W Polsce najpopularniejszymi puszkami używanymi do puszkowania szprotów są puszki: Hansa 170 g; Dingley 1/4 Club od 110 do 125 g - używany głównie do szprotów sprzedawanych jako "sardynki" i szprotów zimowych w oleju oraz puszka okrągła 300 g - używana głównie do tańszych szprotów w sosie pomidorowym lub oleju.

Szproty oczami młodych konsumentów

Jak wynika z analiz unijnych urzędników, rozmiar puszki 300 g staje się coraz mniej popularny, ponieważ konsumenci zazwyczaj preferują mniejsze opakowania. Można to wytłumaczyć rosnącą liczbą gospodarstw domowych jedno- i dwuosobowych, a także dużą różnorodnością dostępnych produktów śniadaniowych i kolacyjnych, zmieniających preferencje i wzorce konsumpcji.

więcej informacji:

Mięso na Wtorek RSS ALERT    /    ryby RSS ALERT    /    ryby 2020 RSS ALERT    /    konserwy rybne RSS ALERT    /    szprot RSS ALERT    /    szproty RSS ALERT    /    Konshurt RSS ALERT    /    Contimax RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • Krystyna 2020-06-16 15:59:56
    proponuję zobaczyć na opakowaniu i etykiecie, czy szprot to szprot. Bo ja już się zgubiłam.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.206.238.176
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!