Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Mięso

Tańszy surowiec i większa konsumpcja przełożyły się na lepsze wyniki przetwórców mięsa w 2018 r.

- W ubiegłym roku wzrósł popyt na mięso. Według szacunków Instytutu Ekonomiki i Gospodarki Żywnościowej, bilansowe spożycie na jednego mieszkańca wzrosło z 74,6kg do 76,5kg, głównie ze względu na wzrost spożycia wieprzowiny z 38,2kg do 40,0kg. Zmiany popytu wraz z niższymi cenami surowca, istotnie wpłynęły na kondycję przedsiębiorstw zajmujących się przetwórstwem mięsa - mówi Łukasz Czech, analityk sektora rolno-spożywczego, BNP Paribas.

Tańszy surowiec i większa konsumpcja przełożyły się na lepsze wyniki przetwórców mięsa w 2018 r.
fot. unsplash.com

Autor: BNP Paribas
Data: 30-05-2019, 12:29

Firmy działające pod PKD 10.13 (produkcja wyrobów z mięsa, włączając wyroby z mięsa drobiowego) zwiększyły swoją rentowność. Według danych Pontinfo, rentowność aktywów trwałych (ROA) wśród firm zatrudniających ponad 9 osób, wzrosła z 8,05% w 2017 r. do 8,95% w 2018 r. a rentowność kapitału własnego (ROE) wzrosła jeszcze bardziej, z 15,75%% do 19,76%.

- Co ważne, wskaźniki rentowności rosną trzeci rok z rzędu, odwrotnie niż wskaźniki rentowności firm zajmujących się ubojem i rozbiorem mięsa czerwonego. Względem poprzedniego roku wzrosła również stopa zysku netto (z 3,33% do 3,89%) oraz stopa zysku brutto (z 3,65% do 4,34%). Lepsze wyniki finansowe miały miejsce w warunkach wzrostu zadłużenia – wskaźnik zobowiązania/kapitał zwiększył się z 1,08 do 1,16, co miało wpływ między innymi na wskaźnik ROE. Wzrost zobowiązań wynikał głównie ze zmian zobowiązań krótkoterminowych. Zwiększyły się one aż o 77,8%, podczas gdy długoterminowe kredyty i pożyczki w sektorze wzrosły tylko o 0,5% - zauważa ekspert BNP Paribas.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Rosną również obroty w branży – przychody ogółem sektora wzrosły o 3,6%, podczas gdy koszty ogółem o 2,9%, co jest kontynuacją trendów z poprzednich lat. Rozwojowi branży towarzyszy rosnąca konsolidacja – liczba podmiotów składających sprawozdanie F-01 była o 9% mniejsza niż rok wcześniej i o 17% mniejsza niż 5 lat temu.

Polepszająca się sytuacja zachęciła do zwiększonych inwestycji. Wartość nakładów inwestycyjnych wzrosła o 8,4% i wyniosła 924 mln zł. Jest to o 69,7% więcej niż pięć lat wcześniej. W branży regularnie rosną nie tylko inwestycje, ale i zapasy, których wartość w 2018 r. była o 13,0% większa w relacji rocznej i wyniosła 1,5 mld zł.

- W ubiegłym roku segment przetwórstwa mięsa charakteryzował się najwyższą rentownością w całym łańcuchu wartości sektora mięsa czerwonego. W 2019 r. wyniki finansowe mogą mocno się zmienić, ze względu na wzrost cen żywca i półtusz, co ma miejsce w niemalże całej Unii Europejskiej. Średnica cena surowca dla przetwórstwa w UE jest aktualnie wyższa o 21,9% niż rok wcześniej i wiele wskazuje na to, że może się ona utrzymać na tym poziomie w dłuższym okresie - podsumowuje Łukasz Czech.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

spożycie mięsa RSS ALERT    /    rynek mięsa RSS ALERT    /    mięso RSS ALERT    /    Łukasz Czech RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.51.211
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!