• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Trend wzrostowy na rynku żywca, mniej korzystne tendencje na rynku drobiu

W drugim tygodniu listopada (10-16.11) cena zakupu trzody w zakładach monitorowanych przez MRiRW obniżyła się o 1,9 proc. i wyniosła 4,21 PLN/kg żywca. Po okresie zwiększonego popytu spowodowanego świętami listopadowymi (Wszystkich Świętych i Dniem Niepodległości) na rynek powróciły normalne w tym okresie sezonowe spadki cen - oceniają analitycy BGŻ.
  • Autor: Bank Gospodarki Żywnościowej
  • Data: 27-11-2008, 15:41

Prawdopodobnie żywiec taniał również w minionym tygodniu a możliwe, że potanieje jeszcze w obecnym. Jednakże już na początku grudnia, gdy rozpoczną się zwiększone zakupy związane z przygotowaniami do świąt Bożego Narodzenia, można oczekiwać powstrzymania spadków lub nawet lekkich wzrostów. Wiele będzie jednak zależało od kursu złotego i sytuacji w pozostałych krajach UE.

Niemniej jednak omawiana cena żywca jest wciąż na wysokim poziomie; o 28 proc. (0,58 PLN/kg) wyższym niż przeciętnie w analogicznym tygodniu w latach 2003-07. Powodem jest przede wszystkim niska podaż żywca. Grupa ekspertów przy Komisji Europejskiej oczekuje, że w Polsce produkcja brutto żywca wieprzowego (łącznie z bilansem eksportu i importu) w IV kwartale 2008 r. będzie prawie o 19 proc. niższa niż przed rokiem. Utrzymywaniu się stosunkowo wysokich cen skupu trzody sprzyja również obecna słabość złotego wobec euro.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Dzięki wysokim cenom trzody i jednoczesnym spadkom cen zbóż poprawiła się opłacalność tuczu. Relacja cen skupu trzody do targowiskowej ceny żyta w omawianym tygodniu wyniosła 9,2:1 w porównaniu z 4,9:1 przed rokiem i 7,3:1 przed dwoma laty. Również relacja cen trzody do cen pasz ulega rozszerzeniu. Taka zmiana relacji wymiennej prawdopodobnie już przynosi skutek we wzroście ilości pokrytych macior i powinna zaowocować początkiem trendu wzrostowego produkcji żywca z około 11-miesięcznym opóźnieniem, czyli na jesieni przyszłego roku.

Mniej korzystne tendencje obserwowane są na rynku drobiu. Od trzech miesięcy notowane przez MRiRW ceny zakupu kurcząt maleją - łącznie spadek wyniósł już 10 proc. Po raz pierwszy od stycznia cena spadła poniżej 3 PLN/kg i jest o 7 proc. niższa niż przed rokiem. Sytuację łagodzi jednak równoczesny spadek cen pasz.

W UE w drugim tygodniu listopada nadal taniał żywiec wieprzowy (o 1,5 proc.) i kurczęta (o 1,0 proc.), podrożał natomiast żywiec wołowy (o 1,1 proc.). W relacji rocznej kurczęta są o 5,8 proc. tańsze, natomiast bydło o 5,2 proc. a trzoda o 13,4 proc. droższe. Najnowsze prognozy KE przewidują, że produkcja trzody chlewnej w 2008 r. wyniesie 256 mln szt., czyli o 1,5 proc. mniej niż w 2007 roku. Produkcja ma spaść m.in. w Polsce (-11,2 proc.), Francji (-1,3 proc.), Hiszpanii (-1,2 proc.) i Danii (-0,4 proc.). Jednocześnie wzrośnie ona w Niemczech, Włoszech
i Holandii odpowiednio o 1,7; 1,7 i 1,6 proc., choć w Niemczech i Holandii zaczyna się już rysować słaba tendencja spadkowa produkcji.

 

więcej informacji:

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!