Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Mięso

Unia eksportuje coraz więcej wieprzowiny

W pierwszych jedenastu miesiącach ubiegłego roku unijny eksport produktów sektora wieprzowiny był o 6 proc. wyższy niż w tym samym okresie rok wcześniej. Ponad dwie trzecie tego eksportu trafia na rynki dalekowschodnie – informuje Michał Koleśnikow, kierownik zespołu analiz rynków rolnych, BGŻ BNP Paribas.

Według najnowszych dostępnych danych Komisji Europejskiej eksport trzody chlewnej, wieprzowiny, tłuszczów, podrobów i przetworów wieprzowych w pierwszych jedenastu miesiącach 2015 r. wyniósł 2872 tys. t (w masie produktów). Oznacza to wzrost w stosunku do analogicznego okresu w 2014 r. o 171 tys. t, tj. o 6 proc.

Jeśli chodzi o kierunku eksportu, to w pierwszej dziesiątce importerów znajduje się pięć krajów azjatyckich odpowiadających za 67 proc. unijnej sprzedaży do krajów trzecich. Obecnie największym odbiorcą produktów wieprzowych z UE są Chiny wraz z Hongkongiem. Trafia tam 44 proc. eksportu o łącznej masie 1258 tys. t. W stosunku do analogicznego okresu 2014 r. oznacza to przyrost aż o 228 tys. t (22 proc.). Szczególnie duże znaczenie Chiny (wraz z Hongkongiem) mają w przypadku podrobów, gdyż trafia tam aż 69 proc. ich unijnego eksportu.

Następnym największym importerem unijnych produktów sektora wieprzowiny jest Japonia. W ciągu jedenastu miesięcy 2015 r. wysłano do niej 263 tys. t, co oznacza spadek wobec analogicznego okresu 2014 r. o 24 tys. t (8 proc.). Japonia jest najważniejszym odbiorcą mięsa świeżego. Trafiło tam 37,1 tys. t tego towaru, co stanowiło 30 proc. całego jego eksportu.

Na kolejnych miejscach znajdują się dwa kolejne kraje z Azji - Korea Pd. z importem 199 tys. t oraz Filipiny z importem 164 tys. t unijnych produktów wieprzowych. Dopiero na piątym miejscu, po czterech krajach azjatyckich, znajduje się Ukraina z importem w wielkości 88 tys. t. Na kolejnych dwóch miejscach znajdują się Stany Zjednoczone i Australia. Warto jednak również zauważyć rosnącą pozycję krajów afrykańskich - na ósmym i dziesiątym miejscu znajdują się Angola i Wybrzeże Kości Słoniowej.

Jeśli chodzi o strukturę towarową, to do ogólnego wzrostu sprzedaży zagranicznej produktów wieprzowych w największym stopniu przyczynił się wzrost o 86 tys. t (7 proc.) eksportu mrożonego mięsa wieprzowego oraz wzrost o 76 tys. t (8 proc.) eksportu podrobów. W analizowanym okresie w bardzo dużym stopniu wzrósł eksport mięsa mrożonego, bo aż o 49 proc. (41 tys. t), w tym szczególnie mięsa odkostnionego. Warto jednak zauważyć, że jednocześnie obniżył się eksport kiełbas,  przetworów i tłuszczów wieprzowych. W sporej mierze wynika to z utraty rynku rosyjskiego, ale nie tylko.

więcej informacji:

wieprzowina RSS ALERT    /    eksport wieprzowiny RSS ALERT    /    BGŻ BNP Paribas RSS ALERT    /    Michał Koleśnikow RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.168.62.171
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!