Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Mięso

W 2009 r. polscy producenci drobiu wysłali za granicę produkty za za 649,2 mln euro

W 2009 r. dodatnie saldo obrotów w polskim handlu zagranicznym żywcem, mięsem, podrobami i przetworami drobiu wyniosło 548,6 mln euro. W porównaniu z 2008 r. saldo uległo jednak pogorszeniu o ok. 67 mln euro z uwagi na 10 proc. spadek wpływów z eksportu - informuje FAMMU/FAPA.

W 2009 r. polscy producenci drobiu wysłali za granicę produkty za za 649,2 mln euro
fot. elczar.pl

Autor: FAMMU/FAPA na podst. danych Ministerstwa Finansów
Data: 14-03-2010, 18:58

W 2009 r. z Polski wysłano za granicę ok. 333,4 tys. ton żywca, mięsa, podrobów i przetworów drobiowych za 649,2 mln euro.

Drób sprzedawano za granicą po niższych cenach niż przed rokiem, wolumen sprzedaży wzrósł natomiast wobec 2008 r. o 11 proc.

Wartość importu produktów z sektora drobiu była o 7 proc. niższa niż przed rokiem i wyniosła 109,8 mln EUR, pomimo wzrostu wolumenu zakupów o 10 proc. do 77,8 tys. ton.

Głównym partnerem handlowym Polski w sektorze drobiu były nadal państwa UE (92 proc. wartości sprzedaży i 99 proc. wartości zakupów), z Niemcami na czele (jedna trzecia wartości eksportu i jedna piąta - importu).

Na unijnym rynku drobiu, podobnie jak na innych rynkach rolnych, utrzymywała się w ubiegłym roku dekoniunktura, wywołana globalnym kryzysem gospodarczym. Średnie roczne ceny reprezentatywne kurcząt brojlerów w UE w 2009 r. wyniosły 169,7 EUR/100 kg i były o 6 proc. niższe niż przed rokiem. W porównaniu z 2008 r., kraje UE zwiększyły wolumen zakupów o 5 proc., natomiast ich wartość obniżyła się o 15 proc.

Spadek eksportu dotyczył jednak jedynie państw „starej" UE-15 (o 5 proc. ilościowo i o 22 proc. wartościowo), podczas gdy do nowych państw członkowskich UE-12 wolumen sprzedaży wzrósł o 29 proc., a jego wartość o 19 proc.

Kraje Wspólnoty Niepodległych Państw, głównie Ukraina i Rosja, były natomiast naszym najważniejszym rynkiem zbytu dla żywego drobiu. Eksport piskląt do krajów WNP wzrósł wobec 2008 r., dwukrotnie, a ujemne saldo w handlu żywcem drobiu zmniejszyło się o 44 proc.

W przypadku produktów z sektora jaj, dodatnie saldo handlowe w 2009 r. wzrosło wobec roku ubiegłego o 12 proc. do ok. 107 mln EUR. Wartość eksportu jaj i przetworów zwiększyła się o 16 proc. do 165 mln EUR, natomiast importu - wzrosła o 30 proc. do ok. 46 mln EUR. Głównymi partnerami handlowymi, zarówno po stronie eksportu, jak i importu jaj, pozostają nadal kraje Unii Europejskiej.

Największy partner handlowy Polski - Niemcy zakupiły jaja i przetwory za ponad 60 mln euro, o wartości o 44 proc. wyższej niż w poprzednim roku, co stanowiło ok. 37 proc. wpływów ze sprzedaży za granicę polskiego sektora jaj. Wzrósł również znacznie (ponad dwukrotnie) import jaj spożywczych z Niemiec do Polski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

drób RSS ALERT    /    eksport mięsa RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.232.129.123
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!