Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Mięso

Wiesław Różański, prezes UPEMI - wywiad

Strona 2 z 3


Autor: RW,portalspozywczy.pl
Data: 14-03-2016, 10:22

Myśli Pan, że systemy jakości mogą stać się przysłowiowym kołem zamachowym polskiej branży mięsnej?

Obserwując doświadczenia innych krajów europejskich widzimy, że systemy jakości mogą być szansą na wzmocnienie sektora branży mięsnej. W Polsce od kilku lat borykamy się z problemem spadającego pogłowia trzody chlewnej oraz rosnącym importem mięsa wieprzowego.
System QAFP zakłada łączenie poszczególnych ogniw w łańcuchu produkcyjnym, wypracowanie narzędzi kooperacji, konsolidację zarówno poziomą pomiędzy poszczególnymi producentami trzody chlewnej łączącymi się w grupy producenckie, a następnie w spółdzielnie oraz pionową pomiędzy grupami producenckimi, a zakładami, co zapewni standaryzację produkcji, stałość dostaw surowca, a także zwiększenie konkurencyjności polskiego mięsa wieprzowego poprzez zapewnioną jakość i powtarzalność.

Warto wspomnieć, że w krajach unijnych takich jak Dania, Niemcy, Belgia funkcjonują strategiczne alianse mięsne, polegające na tym, że kraje te uznają między sobą funkcjonujące na krajowym rynku systemy jakości. Produkcja mięsa w systemie jakości może stać się więc szansą na uczestnictwo w takim sojuszu.

W ostatnich latach polscy przedsiębiorcy zmuszeni zostali do poszukiwania nowych rynków zagranicznych i budowania nowych strategii eksportowych. Znaczną część naszego eksportu lokujemy na rynku unijnym, jednak to dalekie kraje stają się coraz bardziej atrakcyjne dla polskich firm. Które kierunki można wskazać jako najbardziej perspektywiczne?

Patrząc na branżę wieprzową trudna sytuacja spowodowana jest przede wszystkim konsekwencjami wprowadzenia w 2014 roku embarga (przedłużonego do sierpnia 2016 roku) na import polskiej wieprzowiny przez Rosję i kraje Wspólnoty Niepodległych Państw, w związku z wystąpieniem przypadków choroby ASF w naszym kraju. Utrata rynków wschodnich i blokada rynków azjatyckich dla polskiej wieprzowiny nie pozostały bez wpływu na opłacalność hodowli i spadek cen skupu. Mimo jednak splotu tych wielu niekorzystnych czynników i zdarzeń, polski sektor mięsny poradził sobie dobrze w handlu zagranicznym.

W pierwszej kolejności zwróciliśmy się więc, co oczywiste, w kierunku krajów Wspólnoty. Porównując na podstawie danych FAMMU/FAPA i GUS pierwsze półrocze 2015 roku do analogicznego okresu roku 2014 widać wyraźny 13,5 proc. wzrost eksportu polskiej wieprzowiny do krajów UE, co daje aż 85 proc. wartości krajowej produkcji nieprzetworzonej wieprzowiny w tym okresie.

Najbardziej perspektywicznie z punktu widzenia branży wołowej i drobiarskiej jawią się rynki krajów azjatyckich w tym przede wszystkim Chiny oraz Afryka i Bliski Wschód. Wśród krajów azjatyckich korzystnie wyglądają takie rynki jak Hongkong, Singapur, Korea Południowa, Japonia oraz Wietnam, natomiast z kontynentu afrykańskiego oraz Bliskiego Wschodu należy wymienić przede wszystkim: Egipt, Algierię, Arabię Saudyjską, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Tunezję czy Turcję.

więcej informacji:

Wiesław Różański RSS ALERT    /    UPEMI RSS ALERT    /    QAFP RSS ALERT    /    systemy jakości mięsa RSS ALERT    /    eksport mięsa RSS ALERT    /    rynki zagraniczne RSS ALERT    /    ASF RSS ALERT

KOMENTARZE (2)

  • rolnik 2016-03-15 09:01:33
    Panie Różański, to dlaczego większość pana firm sprowadza mięso z Niemiec i nakleja na nim znaczki QAFP!!! skoro tak pan broni polskich rolników i co więcej promuje pan mieso niemieckie za pieniadze polskich rolników!!!
  • Drobiarz 2016-03-19 10:27:50
    Od 4-5 lat P. Różański mówi i mówi tylko o marce mięsa drobiowego QUFP i pobrał już na ten cel ok. 20 mln zł. a pożytek ma tylko on i jego rodzina. Ciągle się słyszy jak to za granicą będzie promował polski drób i wieprzowinę by uzasadnić podróże swej córki.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.232.146.10
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!