Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Mięso

Wszystko drożeje, a jaja nie

Według danych MRiRW w drugim tygodniu kwietnia (11-17.04) zakłady pakujące sprzedawały jaja klasy L przeciętnie po 0,28 zł/szt., czyli minimalnie taniej niż w drugiej połowie lutego br. i aż o 23 proc. taniej niż dokładnie rok wcześniej. W tym samym czasie w ubiegłym roku porównywalne jajo kosztowało 0,36 zł, a przed dwoma laty 0,32 zł- informują analitycy BGŻ.

Wszystko drożeje, a jaja nie
W bieżącym roku przed Wielkanocą nie zaobserwowano normalnych w tym okresie podwyżek cen jaj
  • Źródło

Autor: Bank Gospodarki Żywnościowej
Data: 27-04-2011, 12:15

Zazwyczaj przed Wielkanocą jaja drożeją. To naturalna konsekwencja tego, że znacznie zwiększa się popyt, a produkcja nie jest na tyle elastyczna, aby w pełni go zrównoważyć. W ubiegłych dwóch latach w okresie dwóch miesięcy przed Wielkanocą jaja drożały przeciętnie o 0,02 - 0,06 PLN za sztukę. W tym roku jaja klasy L nawet minimalnie potaniały.

Obecnie sytuacja producentów jaj jest bardzo trudna - ceny zbytu są niewysokie, a ceny pasz zbliżają się do rekordowych poziomów. Według danych MRiRW ceny pełnoporcjowej mieszanki paszowej dla kur niosek pomiędzy kwietniem ubiegłego roku, a lutym br. urosły o 24 proc. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że pasze treściwe stanowią nawet 75 proc. całkowitych kosztów produkcji jaj, to okaże się, że obecnie wyprodukowanie jaja wyłącznie na skutek wzrostów cen pasz, jest o około 18 proc. droższe. Jednak cena jaj w stosunku do sytuacji sprzed roku znacznie się obniżyła.

Tak dramatyczna sytuacja na rynku jaj wynika z dużego poziomu ich produkcji i to nie tylko w skali kraju, ale całej UE. Tak ja wspomniano, rok temu jaja były znacznie droższe niż dziś. Wysokie ceny na tym rynku utrzymywały się od początku 2009 r., kiedy w Niemczech zaczął obowiązywać zakaz stosowania nieulepszonych klatek i w rezultacie obniżyła się produkcja. Ceny rosły aż do wiosny 2010 r. - w połowie marca 2010 r. jaja były rekordowo drogie. Pasze z kolei były wówczas stosunkowo tanie. W rezultacie produkcja jaj była bardzo opłacalna. To zachęciło producentów w wielu krajach do zwiększenia wstawień i wzrostu produkcji. W rezultacie już w połowie 2010 r. ceny na unijnym rynku załamały się. Przeciętna unijna cena jaj klas L i M spadła pomiędzy marcem a lipcem ub.r. o 28 proc. Od tego czasu ceny wzrosły, ale wciąż są odległe od wysokich poziomów notowanych w 2009 i na początku 2010 roku.

Trudno o rzetelną prognozę dla tego rynku. Po pierwsze ważnym elementem wprowadzającym dużą niepewność są ceny pasz. Po drugie, zbliżający się termin zakazu stosowania nieulepszonych klatek. Trudno powiedzieć czy uda się uzyskać jakiekolwiek terminy przejściowe oraz ile gospodarstw zdąży się przystosować do zwiększonych wymogów. A jeśli uzyskamy terminy przejściowe, to jak wpłynie to na wizerunek naszych producentów za granicą i na poziom eksportu. To samo dotyczy zresztą wielu innych krajów UE. Generalnie można jednak oczekiwać, że produkcja jaj, przynajmniej w pierwszym okresie, obniży się, co spowoduje wzrost ich cen. Zwiększa się również prawdopodobieństwo spadku cen pasz w drugiej połowie roku. Podsumowując, mimo dużej niepewności, coraz więcej wskazuje na to, że opłacalność tego kierunku produkcji w drugiej połowie roku zacznie się poprawiać.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

jaja RSS ALERT    /    ceny RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • bigos 2011-04-28 21:06:58
    To dostaną drobiarze po jajach...

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.11.178
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!