Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Złote czasy polskiego drobiarstwa jeszcze się nie skończyły

- W żadnym przypadku nie uważam, że „złote czasy” polskiego drobiarstwa się skończyły. Myślę jednak, że stopniowo będzie zmieniał się model funkcjonowania tej branży. Polscy producenci w coraz większym stopniu swoich przewag będą musieli szukać nie w niskiej cenie lecz w wyższej wartości dodanej - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Jakub Olipra, ekonomista Credit Agricole Bank Polska SA.

Złote czasy polskiego drobiarstwa jeszcze się nie skończyły
Oparty na niskiej cenie model polskiego drobiarstwa będzie się zmieniał - ocenia Jakub Olipra z Credit Agricole Bank Polska, fot. mat. pras.

Autor: Adam Tubilewicz/Portalspozywczy.pl
Data: 19-02-2020, 09:36

Jak informowaliśmy niedawno, dane Eurostatu za 11 miesięcy 2019 roku wskazują na pierwszy od 17 lat spadek produkcji drobiarskiej w Polsce:

- Po jedenastu miesiącach 2019 roku produkcja drobiarska ogółem, liczona w tysiącach sztuk ubijanego drobiu, spadła o 0,6 procent. W tym samym czasie produkcja kurcząt rzeźnych zmniejszyła się o ponad jeden procent - poinformowała Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz.

Jakub Olipra wskazuje, że ciężko oczekiwać, aby produkcja drobiu w Polsce z roku na rok rosła o kilkanaście procent.

- Kiedy rośniemy z niskiego poziomu, zmiany są wysokie, lecz wraz ze wzrostem zwiększa nam się podstawa, do której się porównujemy. W efekcie utrzymanie wysokiej dynamiki wzrostu jest coraz trudniejsze. Tak jest i w tym przypadku - mówi.

Zdaniem analityka należy pamiętać, że krajowy rynek drobiu jest nasycony i przestrzeń do dalszego wzrostu spożycia tego gatunku mięsa w Polsce jest już ograniczona.

- Na rynku unijnym sytuacja jest nieco lepsza, choć w segmencie cenowym, w którym konkuruje polski drób wyraźne są już oznaki nasycenia, a konkurencja się zaostrza. W konsekwencji polscy eksporterzy coraz częściej szukają alternatywnych rynków zbytu poza UE. W 2019 roku przykładem tego był silny wzrost polskiego eksportu drobiu m.in. do Chin i RPA. W 2020 roku niestety nie powtórzymy tych dobrych wyników ze względu na ogniska ptasiej grypy - dodaje.

Olipra nie zgadza się jednak z tezą jakoby„złote czasy” polskiego drobiarstwa się skończyły.

- Myślę jednak, że stopniowo będzie zmieniał się model polskiego drobiarstwa. Polscy producenci w coraz większym stopniu swoich przewag będą musieli szukać nie w niskiej cenie, lecz w wyższej wartości dodanej. Jest to szczególnie istotne w kontekście szukania nowych możliwości na rynku unijnym, a także zdobywania rynków trzecich, gdzie polskim eksporterom ciężko będzie konkurować ceną z drobiem brazylijskim i amerykańskim - mówi.

W ocenie eksperta rynek drobiu ma najlepsze długookresowe perspektywy spośród wszystkich innych rodzajów mięsa.

- Wynika to z szeregu czynników, m.in. z jego relatywnie niskiej ceny, a także braku ograniczeń religijnych dotyczących jego spożycia w głównych religiach (w przeciwieństwie do wieprzowiny i wołowiny). Ponadto obserwowane obecnie rekordowe ceny wieprzowiny związane z jej deficytem na świecie z uwagi na rozprzestrzeniający się ASF w Azji Południowo-Wschodniej w mojej ocenie doprowadzą do trwałego wzrostu udziału drobiu w strukturze światowego spożycia mięsa kosztem wieprzowiny - podsumowuje.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Jakub Olipra RSS ALERT    /    drobiarstwo RSS ALERT    /    drób RSS ALERT    /    drób 2020 RSS ALERT    /    produkcja drobiu RSS ALERT    /    eksport drobiu RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.233.220.21
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!