Partnerzy portalu partner portalu partner portalu
Mleko

Rośnie eksport twarogów oraz serów niedojrzewających

- W pierwszych dziesięciu miesiącach 2015 r. wzrost wolumenu eksportu serów z Polski determinowany był zwiększoną sprzedażą serów niedojrzewających i twarogów na rynek unijny, w szczególności do Niemiec i Holandii - podaje Paweł Wyrzykowski, ekspert rynków rolnych, BGŻ BNP Paribas.

Rośnie eksport twarogów oraz serów niedojrzewających
Fot. Piotr Waniorek/zelaznastudio.pl

Autor: BGŻ BNP Paribas
Data: 10-02-2016, 10:24

Zgodnie z danymi Eurostatu za pierwsze dziesięć miesięcy 2015 r., w porównaniu z analogicznym okresem 2014 r., eksport serów z Polski zwiększył się o 4,7 proc. do 184,8~tys. t a napędzany był wzrostem sprzedaży serów niedojrzewających i twarogów – o 35 proc. do 69,4 tys. t, podczas gdy wywóz serów dojrzewających zmniejszył się o 7 proc do 78,0 tys. t, a serów topionych o 6 proc. do 36,6 tys. t.

Ekspert przypomina, że Wzrost popularności polskich serów niedojrzewających i twarogów odnotowano na rynku unijnym, gdzie jego sprzedaż w okresie styczeń-październik 2015 r., w porównaniu z analogicznym okresem 2014 r. zwiększyła się o 19,3 tys. t, tj. o 41 proc. do 66,6 tys. t. Co ciekawe największy przyrost wolumenu sprzedaży odnotowano do Niemiec (o 9,8 tys. t), Holandii (o 2,3 tys. t), Bułgarii (o 1,9 tys. t), Rumunii (o 1,5 tys. t) oraz do Austrii (o 1,0 tys. t), gdzie do tej pory sprzedawano tylko niewielkie ilości serów niedojrzewających i twarogów. Eksport tych towarów na rynki trzecie zmniejszył się natomiast o 34 proc. do 2,7 tys. t. 

- Należy zatem zauważyć, że tylko niewielki odsetek (4 proc.) polskich serów niedojrzewających i twarogów sprzedawany jest na rynki trzecie. W przypadku całej UE-28 stanowił on 9 proc.. Najpopularniejszym kierunkiem eksportu była Korea Południowa, gdzie eksport z UE, w pierwszym dziesięciu miesiącach 2015 r. zwiększył się o 131 proc. (r/r) do 21,5 tys. t. Na kolejnych miejscach znalazły się USA (9,6 tys. t), Japonia (8,7 tys. t) i Arabia Saudyjska (5,2 tys. t) - podkreśla Wyrzykowski.

Jak dodaje inaczej wygląda sytuacja w przypadku serów topionych – w pierwszych dziesięciu miesiącach 2015 r. 64 proc. całej sprzedaży na rynki zagraniczne, tj. 23,5 tys. t, kierowane było do krajów trzecich. Zestawiając to z analogicznym okresem 2014 r. oznacza 7-proc. spadek. Głównymi kierunkami zbytu do krajów trzecich były Irak (5,4 tys. t), Egipt (2,3 tys. t), Liban (2,1 tys. t), Jordania (1,8 tys. t) i Emiraty Arabskie (0,9 tys. t). Sprzedaż na rynki unijne zmniejszyła się o 4 proc. do 13,1 tys. t. 

W pierwszych dziesięciu miesiącach ubiegłego roku eksport serów dojrzewających na rynki trzecie zmniejszył się o 9,1 tys. t, tj. o 46 proc. do 11,8 tys. t.

- Należy zauważyć, że spadek wolumenu był mniejszy niż eksport serów dojrzewających do Rosji w analogicznym okresie 2014 r., który wyniósł 14,5 tys. t. Zamknięcie rynku rosyjskiego zostało częściowo zrekompensowane przez zwiększenie sprzedaży do Armenii, gdzie wyeksportowano 3,2 tys. t serów dojrzewających oraz do Izraela – 1,6 tys. t. - zauważa Paweł Wyrzykowski.

Sprzedaż serów dojrzewających z naszego kraju do Unii Europejskiej zwiększyła się o 7 proc. do 66,3 tys. t, w tym do krajów przyjętych do UE od 2004 r. – o 14 proc. do 34,5 tys. t a do UE-15 pozostał na zbliżonym poziomie. Ekspert BGŻ BNP Parpipas przypomina, że udział sprzedaży serów dojrzewających do UE w łącznym polskim eksporcie zwiększył się w analizowanym okresie z 74 do 85 proc.. 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Paweł Wyrzykowski RSS ALERT    /    BGŻ BNP Paribas RSS ALERT    /    sery RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.92.74.105
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!