• partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Wszystko przed nami

W pierwszej połowie 2008 roku dużo się o fuzjach i przejęciach w branży spożywczej mówiło. I wydawało się, że w drugiej połowie roku wysyp połączeń firm nastąpi - szczególnie w mleczarstwie. Ale stało się inaczej.
  • Autor: Jan Bazyl Lipszyc
  • Data: 25-01-2009, 12:15
Wszystko przed nami

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Sporo transakcji było już mocno zaawansowanych, były uzgodnienia władz zainteresowanych firm, pozytywne opinie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta.
A warto dodać, że spojrzenie UOKiK jest dosyć specyfi czne. Urząd nie patrzy np. na rynek mleczarski jako na całość, ale w przypadku skupu mleka rozpatruje rynki regionalne, poza tym patrzy na udział w rynku poszczególnych produktów - mleka UHT, serów żółtych, twarogu itp. UOKiK wydaje zakaz, gdy dochodzi do istotnego ograniczenia konkurencji.
Jest domniemanie, że pozycję dominującą ma przedsiębiortswo, jeżeli jego udział w rynku dochodzi do 40 proc., ale jest to tylko domniemanie. To zależy od sytuacji - czy są inne silne firmy, czy też reszta rynku jest rozproszona. Urząd nie zwraca uwagi na pozycję polskich firm na rynku europejskim i światowym, wydając decyzje, nie bierze pod uwagę możliwości konkurowania za granicą. Nie da zgody na połączenie zagrażające konkurencji na krajowym rynku, tylko dlatego, że wzmocni to pozycję jakieś firmy na rynku międzynarodowym.
Ale była np. zgoda na przejęcie przez Kompanię Piwowarską Browaru Belgia z Kielc, choć branża piwna jest bardzo mocno skoncentrowana, gdyż przejmowany browar był nieduży i jego wchłonięcie przez Kompanię nie zmieniło w istotny sposób sytuacji na rynku.
Warto też przypomnieć, że na przejęcie przez JMD (właściciela Biedronki) sieci Plus była zgoda UOKiK pod warunkiem, że JMD pozbędzie się 40 sklepów. Skutki koncentracji były oceniane zarówno na poziomie krajowym, jak w poszczególnych miejscowościach.
Urząd uznał, że tylko na niektórych rynkach lokalnych doszłoby do istotnego ograniczenia konkurencji.
Jednak to nie UOKiK jest hamulcowym konsolidacji. Wszyscy podkreślają, że przyhamowanie w drugiej połowie zeszłego roku związane było z sytuacją gospodarczą na świecie, z widmem kryzysu.
Jest kilka branż spożywczych mocno skonsolidowanych, m.in. browarnictwo i młynarstwo. Ale w większości nadal za potentata uważa się firmę mającą kilkunastoprocentowy udział w rynku. I mówi się, że tak dalej być nie może, że polskie małe i średnie firmy przegrywają w konkurencji ze światowymi potentatami.
Podkreśla się też, że rozdrobnienie jest przyczyną słabości ekonomicznej, że rok 2009 może boleśnie zweryfi kować sytuację w mleczarstwie, w branży mięsnej.
Czy spowolnienie gospodarcze będzie przyczyną ożywienia na polu fuzji i przejęć, czy jedynie spowoduje wypadanie z rynku nasłabszych? I czy kryzys w zachodniej Europie może być szansą dla polskich firm? Są sygnały, np. z Wielkiej Brytanii, że nasi producenci żywności mogą zająć miejsce droższych firm z Zachodu. Mogą, jeśli będą tańsi.
Opinie na temat przebiegu konsolidacji w bieżącym roku są podzielone. Wiele wskazuje na to, że duzi urosną jeszcze bardziej, że tylko bardzo mocne firmy, z solidnym zapleczem kapiałowym, będą w stanie skorzystać z szansy, jaką stwarza gorszy rok czy dwa. Ale czy ich udziały w rynku wzrosną, bo przejmą mniejszych, czy tylko zagospodarują kawałek rynku po wypadnięciu z niego najsłabszych? Jedno jest pewne - za dwa lata sytuacja będzie w wielu branżach zupełnie inna niż dziś. Spadnie liczba liczących się firm, wzrosną udziały rynkowe największych.
Średni i mali przetrwają na rynkach regionalnych, w niszach produktowych.
Dalsza część artykułu jest dostępna dla subskrybentów Strefy Premium PortaluSpożywczego.pl lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie
Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
Masz pytania? Napisz!
premium@portalspozywczy.pl
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Carlos 2009-02-07 21:30:24

    Chciałbym zwrócić uwagę Panu Janowi Bazylowi, że JDM jest właścicielem Biedronki , a nie Żabki. Chyba trochę mało profesjonalne....

    Odpowiedz
  • Marta 2009-05-19 13:05:44

    Raczej JMD

    Odpowiedz
  • Wac 2009-05-20 08:22:33

    Żabka = Penta Investments. JMD (Jeronimo Martins Dystrybucja) = Biedronka. To tak gwoli ścisłości :)

    Odpowiedz
  • klient 2009-06-15 17:36:56

    tacy sa wlasnie tzw. dziennikarzyny...trudno ich inaczej nazwac

    Odpowiedz
  • klient 2009-06-15 17:37:57

    tacy sa tzw. dziennikarzyny. trudno ich inaczej nazwac

    Odpowiedz

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!