• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Duże mleczarnie będą potrzebować więcej mleka

Istnieje ryzyko, że największe mleczarnie zabiorą dostawców mniejszym. Na rynku wciąż panuje silna konkurencja cenowa, zarówno na poziomie sprzedaży produktów, jak i pozyskania surowca - mówi Paweł Kowalski, ekspert sektora rolno-spożywczego w Departamencie Analiz Makroekonomicznych Banku Pekao S.A.
  • Autor: Roman Wieczorkiewicz
  • Data: 02-06-2021, 08:09
Duże mleczarnie będą potrzebować więcej mleka
Duże mleczarnie będą potrzebować więcej mleka uważa Paweł Kowalski
  • Duże mleczarnie najczęściej mają możliwość oferowania dostawcom mleka lepszych cen.
  • Produkcja surowego mleka krowiego w Polsce systematycznie rośnie, przede wszystkim dzięki poprawiającej się mleczności.
  • W latach 2010-2019 liczba małych i średnich mleczarni spadła według danych GUS o 21 proc.

Zwraca uwagę, że duże mleczarnie najczęściej mają możliwość oferowania dostawcom mleka lepszych cen w porównaniu z małymi i średnimi podmiotami. Wydaje się zatem prawdopodobne, że bez większych problemów zapewnią sobie one dodatkowe dostawy pozwalające wypełnić zwiększone moce produkcyjne, nawet jeśli odbędzie się to kosztem mniejszych mleczarni.

Rośnie produkcja mleka

Z drugiej strony trzeba pamiętać, że produkcja surowego mleka krowiego w Polsce systematycznie rośnie, przede wszystkim dzięki poprawiającej się mleczności. Co prawda tempo tego procesu nie jest szczególnie szybkie (w latach 2015-2020 około 2 proc. średniorocznie, tzn. średnio 300 tys. ton mleka na rok), jednak przynajmniej do pewnego stopnia pozwala to neutralizować wpływ rosnących mocy produkcyjnych dużych mleczarni na sytuację mniejszych podmiotów. Dlatego bardziej niż o skokowym pogorszeniu warunków grożącym załamaniem działalności trzeba tu chyba mówić o kolejnej składowej zachodzącego nieprzerwanie od wielu lat trendu konsolidacji branży.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Spada udział małych mleczarni

W latach 2010-2019 liczba małych i średnich mleczarni (tzn. zatrudniających od 10 do 249 osób) spadła według danych GUS o 21 proc. (35 podmiotów), a ich udział w sumie przychodów ze sprzedaży całej branży zniżkował z 34 do 26 proc. Należy zakładać, że tendencja ta utrzyma się w przyszłości, a postępująca koncentracja skupu w rękach dużych podmiotów będzie jednym z napędzających ją czynników.

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • lwl. 2021-06-02 11:19:43

    Wzrost podaży mleka jest możliwy, tylko w przypadku zwiększenia opłacalności jego produkcji tj. wzrost cen powyżej szalejącej inflacji.

    Odpowiedz

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!