Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mleko

Dyrektor PIM: Na kryzys koronawirusa nie dało się przygotować, ale są jeszcze inne wyzwania (wywiad)

Z dyrektor Polskiej Izby Mleka oraz I wiceprzewodniczącą Cogeca rozmawiamy o takich wyzwaniach stojących przed mleczarstwem jak Zielony Ład, kryzys wywołany koronawirusem czy promocja spożycia mleka.

Dyrektor PIM: Na kryzys koronawirusa nie dało się przygotować, ale są jeszcze inne wyzwania (wywiad)
Agnieszka Maliszewska /fot. PIM

Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
Data: 02-06-2020, 15:43

Czy branża mogła się jakoś przygotować na kryzys związany z koronawirusem?

Myślę, że kryzys tego typu nie da się przygotować. Mocno odbije się on na naszej branży, chociażby przez zamykanie się niektórych rynków zagranicznych, całego sektora HoReCa itd. Trzeba pamiętać, gdzie Polska przede wszystkim sprzedaje swoje produkty – są to Chiny oraz rynek europejski. W Europie polskie produkty mleczna trafiają nie tylko do sklepów czy hurtowni, ale również bezpośrednio na rynek HoReCa. Pomimo powolnego odmrażania turystyka nadal nie istnieje, największe ośrodki turystyczne są nadal zamknięte – to wszystko bezpośrednio uderza w naszą mleczną branżę. Co możemy w tej stymulacji zrobić? Na pewno możemy głośno mówić i usilnie zabiegać o zwiększenie konsumpcji krajowej. Oczywiście nie jesteśmy w stanie sami zjeść wszystkiego i część firm będzie decydować się albo zmniejszać skup mleka, albo zwiększać zapasy magazynowe, bądź zmieniać profil asortymentowy. Nie mniej jednak czeka nas bardzo trudny okres i nie da się przewidzieć ile potrwa. Warto pamiętać, że gdy epidemia koronawirusa już się skończy, to powrót do normalności będzie trwał o wiele dłużej. Zanim gospodarka wróci do normy – ruszy turystyka, gastronomia, handel międzynarodowy, zajmie to wszystko dużo czasu.

Oprócz epidemii, mleczarstwo zmaga się ze wzrostem kosztów produkcji.

W największym stopniu rosną koszty pracownicze. Wszystkie koszty ogólnie wzrosły od początku roku. Należy pamiętać, że również wzrosły koszty związane z hodowlą bydła przez rolników. W związku z tym przekłada się to na większe oczekiwania związane z cenami surowca. Na ceny zbytu mają w dużej mierze wpływ ceny na rynkach światowych, czy na nowozelandzkiej giełdzie. Pamiętać należy o nadprodukcji, która się pojawi w Europie. Równocześnie epidemia wstrząsnęła całym rynkiem. Jak w tym wszystkim zaspokoić oczekiwania rolników? Potrzebna jest dobra współpraca i zrozumienie, to także idealny moment do pokazania prawdziwego modelu spółdzielczości i współpracy między kadrą zarządzającą spółdzielnią a przedstawicielami rolników czyli radami nadzorczymi. Może jestem zbyt wielką idealistka, ale ja nadal wierzę w ludzi, że potrafią działać w trudnych sytuacjach jednocząc siły, a nie się dzielić. Można się różnić, ale robić to z klasą. Bo tylko budując coś dla przyszłości jesteśmy w stanie osiągnąć sukces.

więcej informacji:

Agnieszka Maliszewska RSS ALERT    /    Polska Izba Mleka RSS ALERT    /    mleczna środa RSS ALERT    /    Zielony Ład RSS ALERT    /    Od pola do stołu RSS ALERT    /    organizacje mleczarskie RSS ALERT    /    koronawirus RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.205.109.152
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!