Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu partner serwisu
Mleko

EDA: Analiza HLG nt. rynku mleka niepełna! Nie ma dowodów na znaczący wzrost zysków przetwórców mleka

Europejskie Stowarzyszenie Mleczarskie (EDA) wyraża obawę, że analiza ekonomiczna przedstawiona członkom Grupy Wysokiego Szczebla ds. mleka (HLG) była niepełna. EDA zauważa, że w raporcie wielokrotnie powtarza się stwierdzenie, że udział przetwórców mleka w marżach lub zyskach generowanych przez sektor mleczarski wzrósł w ostatnim okresie wahań cenowych. Jedynymi dowodami na poparcie tego stwierdzenia są wyniki badań przeprowadzonych w dwóch krajach.

EDA: Analiza HLG nt. rynku mleka niepełna! Nie ma dowodów na znaczący wzrost zysków przetwórców mleka
Werner Buck, prezydent Europejskiego Stowarzyszenia Mleczarskiego

Autor: ZPPM
Data: 01-02-2010, 13:44

W jednym z tych krajów spółdzielnie producentów dysponują przytłaczającą większością zdolności przetwórczych, zatem jakikolwiek wzrost marży przetwórców przyniósłby ostatecznie korzyści producentom. Z naszej perspektywy nie dostrzegamy żadnego namacalnego dowodu na znaczący wzrost zysków przetwórców w ostatnim okresie.

W liście jakim w dniu 28 stycznia 2010r. Pan Werner Buck, prezydent Europejskiego Stowarzyszenia Mleczarskiego zwrócił się do Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej ds. rolnictwa (DG AGRI), w którym przedstawił stanowisko EDA w sprawie problemów omawianych w ramach prac tzw. Grupy Wysokiego Szczebla ds. mleka (HLG), czytamy, że zakłada się, że jakikolwiek dłogookresowy wzrost marż przetwórców nie jest pożądany lub jest niesprawiedliwy. Stoi to w sprzeczności z wielokrotnie prezentowanym poglądem, że przemysł mleczarski powinien szukać dróg maksymalizacji produkcji o zwiększonej wartości dodanej. Nieuniknionym skutkiem takiego działania byłby wzrost marży przetwórcy wynikający z wyższych kosztów związanych z wytwarzaniem produktów o dużej wartości dodanej.

Ponadto, czytamy, zbyt często zysk mylony jest z marżą. - Nie są to pojęcia tożsame, a zmiany marży nie skutkują automatycznym wzrostem zysku. Mogą również odzwierciedlać wzrost kosztów. Gwałtowny wzrost cen żywności zbiegł się w czasie ze skokowym wzrostem kosztów związanych z energią oraz ropą naftową. Skupiono się prawie wyłącznie na modelu łańcucha dostaw "farmer-przetwórca-detalista", jednakże nie należy zapominać o roli sektora produkującego składniki żywności oraz o konsumpcji poza gospodarstwami domowymi. Należy również rozważyć wagę eksportu - czytamy w piśmie prezydenta EDA.

Jego zdaniem, nie podjęto próby dokonania analizy charakterystyki ekonomicznej mleka surowego oraz konsekwencji z tego płynących. Mleko surowe jest całkowicie homogenicznym produktem o wielu wzajemnie konkurencyjnych zastosowaniach końcowych. Niesie to ze sobą poważne konsekwencje co do przewidywań w zakresie funkcjonowania rynku mleka surowego oraz co do równowagi sił w łańcuchu dostaw. Kwestie te nie zostały przeanalizowane.

więcej informacji:

Werner Buck RSS ALERT    /    EDA - Europejskiej Stowarzyszenie Mleczarstwa RSS ALERT    /    mleczarstwo RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.178.91
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!