Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu partner serwisu
Mleko

Eksport mleczny do UE mniej opłacalny

Nasz sektor mleczny od wielu lat jest uzależniony od eksportu. Polski nabiał eksportowany jest przede wszystkim do Unii Europejskiej. Jednak epidemia i nowa sytuacja sprawiała, że udział ten maleje, a przypierają na znaczeniu nowe, bardziej odległe i egzotyczne rynki zbytu.

Eksport mleczny do UE mniej opłacalny
mleczna środa
Spada zyskowność eksportu mlecznego do Unii Europejskiej. fot. mat.pras.

Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
Data: 09-02-2021, 17:22

KOWR podał, że w okresie styczeń-listopad 2020 r. udział krajów unijnych w ogólnej wartości eksportu produktów mleczarskich wyniósł 67 proc. Wpływy uzyskane z tego tytułu jednak obniżyły się o 10 proc., do 1,4 mld euro. Głównymi odbiorcami produktów mlecznych były: Niemcy (18 proc. wartości -395 mln euro), Czechy (6 proc. - 137 mln euro), Wielka Brytania i Niderlandy (po 5 proc. - odpowiednio 108 mln euro i 101 mln euro).

W tym samym czasie zwiększył się eksport produktów mleczarskich do krajów z poza UE i WNP do 0,6 mld euro. Było to o 16 proc. więcej niż w porównywalnym okresie 2019 r. Największy udział w eksporcie miały Chiny (5 proc. wartości wywozu - 109 mln euro), Algieria (4 proc. - 84 mln euro) oraz Arabia Saudyjska (2 proc. - 48 mln euro). Od wprowadzenia rosyjskiego embarga na produkty z Polski, udział wywozu artykułów mleczarskich do krajów Wspólnoty Niepodległych Państw (WNP) od 2014 r. jest niewielki i w okresie jedenastu miesięcy 2020 r. wyniósł 6 proc. Jednak łączna wartość wyeksportowanych produktów do WNP była 2,3 razy większa niż w analogicznym okresie 2019 r. i wyniosła 129 mln euro.

- Obserwujemy utrzymującą się wysoką sprzedaż mleka i jego przetworów na rynki wschodnie - od Ukrainy, przez Azję Środkową, aż po Chiny, gdzie w okresie styczeń-listopad wzrosła ona o połowę w skali roku. Do tego dochodzi nasza silna pozycja w krajach arabskich i północnej Afryce. Polscy eksporterzy okazali się wiarygodnymi partnerami, zastępując na niektórych rynkach firmy z innych krajów, które w czasie pandemii miały problemy z utrzymaniem produkcji, czy dotknęły je restrykcje w sprzedaży zagranicznej za sprawą decyzji władz, chcących zapewnić bezpieczeństwo żywnościowe swoim obywatelom. Bardzo ważne było też osłabienie złotego, co zwiększyło konkurencyjność naszych producentów na świecie. W ostatnim czasie zaczął spadać nieco eksport na główne rynki unijne, ale generalnie sprzedaż żywności w UE cały czas jest na plusie, i jako jedna z nielicznych kategorii nie uległa negatywnemu wpływowi koronawirusa (poza mięsem, które straciło odbiorców z branży HoReCa) – wyjaśnia Daniel Piotrowski, zastępca dyrektora departamentu ryzyka ubezpieczeniowego w KUKE.

więcej informacji:

mleczna środa RSS ALERT    /    KUKE RSS ALERT    /    Daniel Piotrowski RSS ALERT    /    eksport produktów mleczarskich RSS ALERT    /    ubezpieczenia kredytów eksportowych RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.210.12.229
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!