Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mleko

Global Dairy Trade: Czwarty z rzędu spadek cen produktów mlecznych

Główny indeks cen GDT, stanowiący średnią ważoną cen produktów mlecznych będących przedmiotem aukcji zmniejszył się 16 lutego do 638 pkt. wobec 656 pkt. na poprzedniej aukcji, która miała miejsce 2 lutego br. (spadek o 2,8 proc.) - mówi Jakub Olipra z Departamentu Analiz Makroekonomicznych Credit Agricole Bank Polska S.A.

Global Dairy Trade: Czwarty z rzędu spadek cen produktów mlecznych
Jakub Olipra z Credit Agricole Bank Polska S.A. /fot. CA

Autor: Credit Agricole
Data: 16-02-2016, 19:40

16 lutego miała miejsce aukcja produktów mlecznych na platformie aukcyjnej Global Dairy Trade (GDT) w Nowej Zelandii. Platforma jest prowadzona przez spółdzielnię mleczarską Fonterra, będącą największym eksporterem produktów mlecznych na świecie. Odbywa się ona dwa razy w miesiącu i uczestniczą w niej największe firmy ze światowego rynku mleka. Wyniki aukcji GDT uważane są za barometr sytuacji na globalnym rynku mleka.

W ocenie Jakuba Olipry spadek indeksu był nieznacznie słabszy od oczekiwań rynku przybliżanych kontraktami terminowymi na pełne mleko w proszku, odtłuszczone mleko w proszku oraz masło odwodnione na giełdzie w Nowej Zelandii (New Zealand Exchange). - W kierunku zmniejszenia indeksu oddziaływały niższe ceny 6 z 8 jego składowych, wśród których najgłębszy spadek cen odnotowano w przypadku kazeiny podpuszczkowej (-11,5 proc.), sera Cheddar (-5,6 proc.) oraz pełnego mleka w proszku (-3,7 proc.). Wzrost cen odnotowano jedynie w przypadku masła odwodnionego (+1,5 proc.). Cena laktozy nie zmieniła się. Zmniejszeniu uległa wielkość sprzedanych towarów, która wyniosła 22 021 t wobec 24 474 t na poprzedniej aukcji - dodaje ekspert. Kolejna aukcja GDT będzie miała miejsce 1 marca.

Jak przypomina analityk Credit Agricole Bank Polska S.A., zgodnie z danymi firmy konsultingowej CLAL w 2015 r. wielkość chińskiego importu produktów mlecznych zmniejszyła się o 8,1 proc. - Mimo, iż w ostatnich miesiącach 2015 r. obserwowany był wzrost rocznej dynamiki chińskiego importu produktów mlecznych obejmujący szeroką grupę produktów, w naszej ocenie w znacznym stopniu wynikał on z oddziaływania efektów niskiej bazy z 2014 r. Co więcej, styczniowe dane nt. chińskiego bilansu płatniczego (por. MAKROmapa z 15.02.2016) sygnalizują kontynuację spowolnienia popytu wewnętrznego w Chinach w I kw. 2016 r. - komentuje Olipra.

Analitycy Credit Agricole są zdania, że w warunkach niskiego prawdopodobieństwa silnego ożywienia popytu w Chinach w najbliższych miesiącach trwały wzrost cen mleka i produktów mlecznych będzie uzasadniony jedynie w przypadku ograniczenia produkcji na poziomie globalnym. - Ostatnie dane wskazują, że z obniżeniem dynamiki lub spadkiem produkcji mleka mamy do czynienia wśród większości największych eksporterów mleka i produktów mlecznych na świecie (w Nowej Zelandii, USA, Australii, Argentynie) odpowiadających łącznie za prawie 60 proc. globalnego eksportu mleka - mówi Jakub Olipra.

więcej informacji:

Jakub Olipra RSS ALERT    /    Credit Agricole RSS ALERT    /    rynek mleka RSS ALERT    /    Global Dairy Trade RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.216.28.250
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!