Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Gorsze wyniki międzynarodowej wymiany handlowej przetworami mleczarskimi

Pierwsze, niepełne dane dotyczące międzynarodowego handlu zagranicznego przetworami mleczarskimi, wskazują na spadek obrotów w styczniu i lutym br. Szczególnie dotyczy to pełnego mleka w proszku (PMP) oraz masła - podali analitycy Banku BGŻ.
  • Autor: Bank Gospodarki Żywnościowej
  • Data: 05-05-2015, 10:21
Gorsze wyniki międzynarodowej wymiany handlowej przetworami mleczarskimi
Gorsze wyniki międzynarodowej wymiany handlowej przetworami mleczarskimi

Po stronie popytu nadal największym światowym importerem pozostają Chiny. Niemniej, w pierwszych dwóch miesiącach br. zakupy dokonywane przez Państwo Środka istotnie się obniżyły. Import PMP był o 42 proc. niższy niż w analogicznym okresie przed rokiem i wyniósł 127,8 tys. t, zaś mleka odtłuszczonego (OMP) o 33 proc. sięgając 40,7 tys. t. Chiny mniej zaimportowały także masła (o 30 proc. w relacji rocznej) oraz serów (o 14 proc. r/r).

Drugi światowy importer przetworów mleczarskich - Rosja - także zmniejszyła swoją aktywność. Jest to szczególnie odczuwalne w odniesieniu do serów, dla których kraj ten był jednym z najważniejszych rynków zbytu. W tym roku, w styczniu, Rosja zakupiła na rynku światowym łącznie 12,5 tys. t tego produktu, tj. o 55 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2014 roku. Mniejszy był także import masła, o 69 proc. w relacji rocznej, sięgając 4,2 tys. t oraz OMP - o 25 proc., wynosząc 5,9 tys. t.

Wśród krajów, dla których dostępne są dane handlowe za 2015 rok, pozytywnie wyróżniają się Stany Zjednoczone, które w styczniu i lutym zaimportowały o 24% więcej serów niż rok wcześniej (łącznie 24,6 tys. t) i o 172 proc. więcej masła (łącznie 5,0 tys. t).

W przypadku serów zaktywizowała się także Japonia - wzrost zakupów o 12 proc. do 37,1 tys. t - oraz Korea Południowa - wzrost o 22 proc. do 18,1 tys. t - i Australia - wzrost o 7 proc. do 13,9 tys. t.

Po stronie eksportu największe spadki w tym roku odnotowują Stany Zjednoczone, co jest po części związane z dużym popytem wewnętrznym na przetwory mleczarskie oraz ich wysokimi cenami. W styczniu i lutym br. sprzedaż zagraniczna serów i odtłuszczonego mleka w proszku, dwóch najważniejszych produktów eksportowych USA, obniżyła się odpowiednio o 16 proc. do 53,5 tys. t i 14 proc. do 70,6 tys. t. Wysyłki masła były aż o 72 proc. niższe niż w analogicznym okresie rok temu, zaś PMP - o 22 proc. r/r.

Nieco lepiej radzi sobie Nowa Zelandia. W dwóch pierwszych miesiącach br. zwiększyła wysyłki OMP o 28 proc. r/r do 82,7 tys. t, oraz serów - o 14 proc. do 55,1 tys. t, czyli w tym roku jest drugim ich eksporterem, po UE, ale przed USA. Niemniej, już eksport mleka pełnego w proszku był o 12 proc. niższy niż rok wcześniej, zaś masła o 14 proc.

W przypadku Unii Europejskiej najbardziej widoczny jest spadek sprzedaży zagranicznej serów - w styczniu i lutym br. wyniosła ona łącznie 102,5 tys. t, tj. była o 17 proc. niższa niż w analogicznym okresie przed rokiem. Eksport PMP obniżył się 10 proc. w relacji rocznej do 60,2 tys. t, zaś OMP i masła wzrósł - odpowiednio o 24 proc. do 117,8 tys. t i 1 proc. do 25,8 tys. t.

 

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!