Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mleko

IERiGŻ: branża mleczarska musi pracować efektywniej

Polska branża mleczarska musi poprawić efektywność produkcji, by mogła nadal konkurować na europejskim rynku - powiedziała prof. Jadwiga Seremak-Bulge z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej (IERiGŻ) na konferencji "Przyszłość polskiej branży mleczarskiej".

IERiGŻ: branża mleczarska musi pracować efektywniej

Autor: PAP
Data: 17-06-2008, 14:54

W 2007 r. produkcją mleka zajmowało się ponad 600 tys. gospodarstw, z czego ok. 254 tys. dostarczało surowiec do mleczarni. Jak zauważa profesor, po 20-letnim okresie dostosowania do gospodarki rynkowej i po integracji z Unią Europejską, nadal prawie 60 proc. gospodarstw produkuje mleko wyłącznie na własne potrzeby.

Seremak-Bulge zaznaczyła, że w Polsce następuje koncentracja, ale jest to proces zbyt powolny i nadal odstajemy pod tym względem od krajów "piętnastki" - produkcja mleka przypadająca na jedno gospodarstwo jest 13-krotnie mniejsza.
W naszym kraju stada krów są małe (do 29 szt. - 70 proc. produkcji), co decyduje o pracochłonności i dochodowości producentów mleka. Ponadto mleczność polskich krów jest niemal o połowę niższa, a zatrudnienie w gospodarstwach posiadających krowy o ponad 50 proc. wyższe.

Seremak-Bulge podkreśliła, że koncentracja chowu bydła mlecznego jest zadaniem pilnym, gdyż szybko rosną koszty produkcji, a także oczekiwania rolników dot. wynagrodzenia za pracę. Według niej, liczba gospodarstw utrzymujących krowy mleczne zmniejszy się w ciągu najbliższych 10 lat do ok. 180 tys.

Znacznie wolniej przebiega proces konsolidacji w przetwórstwie mleka, a koniunktura na rynku mleka jeszcze ten proces spowalnia - zaznaczyła ekspertka IERiGŻ. Taka dobra koniunktura wystąpiła w 2007 r., co nie zachęcało mleczarni do podejmowaniu decyzji o łączeniu.
W 2000 r. w Polsce funkcjonowały 324 mleczarnie, a w 2007 r. - 232. Liczna zatrudnionych przypadających na jedną mleczarnię wzrosła w tym czasie z 152 osób do 160, co było m.in. spowodowane 80-proc. wzrostem przerobu mleka przypadającego na jeden zakład. Poprawiła się natomiast znacznie rentowność netto tych przedsiębiorstw - z 0,10 proc. w 2000 r. do 2,04 proc. w 2007 r.

Seremak-Bulge uważa, że liczba przedsiębiorstw mleczarskich w ciągu najbliższego 10-lecia może się zmniejszyć nawet o 80 proc.
Mleczarstwo zawdzięcza dynamiczny rozwój znacznemu eksportowi przetworów mlecznych po 2004 r. Eksport w 2007 r. był trzykrotnie większy niż w 2003 roku, przed akcesją do UE. Jednak w 2008 r. wystąpiły trudności ze sprzedażą produktów za granicę, ze względu na niskie ceny na tynku europejskim i mocną złotówkę.

Zdaniem profesor, jeżeli ceny artykułów mlecznych będą w UE utrzymywały się na niskim poziomie, to w drugiej połowie tego roku może nastąpić spadek eksportu tych produktów. Zwiększy to podaż na krajowym rynku i może spowodować dalsze obniżki cen.
Jednak według przewidywań światowych ekspertów (FAO i OECD) ceny przetworów mlecznych w dekadzie 2008-2017 nominalnie będą o 65-75 proc., a realnie o 20-40 proc. wyższe w porównaniu z dekadą 1997- 2006.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.200.252.156
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!