• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Inflacja może spowolnić wzrost krajowej konsumpcji mleka

Fundusz Promocji Mleka oraz organizacje branżowe poprzez rozmaite działania promocyjne starają się zwiększyć spożycie mleka i jego przetworów. Wszyscy postulują konieczność zwiększenia spożycia krajowego. Równocześnie rosnąca inflacja sprawia, że zdaniem części ekonomistów, polskie społeczeństwo zacznie ubożeć i kupować mniej lub produkty tańsze.
  • Autor: Roman Wieczorkiewicz
  • Data: 28-07-2021, 08:02
Inflacja może spowolnić wzrost krajowej konsumpcji mleka
  • Wysoka inflacja wpływa niekorzystnie na poziom realnych dochodów społeczeństwa.
  • Stopa bezrobocia już na koniec tego roku utrzyma się poniżej 6%, a pod koniec 2021 r. zbliży się do 5%.
  • Dla spożycia decydującym czynnikiem są ceny, które konsumenci muszą płacić w sklepach.

Zgodnie z finalnymi danymi GUS, opublikowanymi 15 czerwca, inflacja zwiększyła się w maju do 4,7 proc. (w kwietniu było to 4,3 proc.). Wstępny szacunek GUS zakładał inflację na poziomie 4,8 proc., podobnie jak konsensus rynkowy. Z kolei Narodowy Bank Polski opublikował lipcowy raport o inflacji, w którym znalazła się najnowsza projekcja inflacyjna. Według centralnej ścieżki projekcji, inflacja w 2021 r. wyniesie 4,2 proc., 3,3 proc. w 2022 r. o 3,4 proc. w 2023 r. W porównaniu do marcowej projekcji ta z lipca przewiduje wyższą inflację. W marcu centralna ścieżka przewidywała, że w 2021 r. wskaźnik wzrostu cen wyniesie 3,1 proc., w 2022 r. - 2,8 proc., zaś w 2023 r. 0 3,2 proc. - Jeśli chodzi o inflację, to rzeczywiście mamy do czynienia z jej znaczącym przyspieszeniem. Nasze prognozy zakładają, że pozostanie ona dość wysoka nie tylko w obecnym, lecz również przyszłym roku (odpowiednio 4,2 i 3,8% średniorocznie). Bez wątpienia, wysoka inflacja wpływa niekorzystnie na poziom realnych dochodów społeczeństwa - mówi Paweł Kowalski, ekspert sektora rolno-spożywczego w Departamencie Analiz Makroekonomicznych Banku Pekao S.A.

Ożywienie gospodarcze

Podkreśla równocześnie, że według przewidywań Banku Pekao (przynajmniej jeśli chodzi o najbliższych kilka kwartałów) wysokiej presji cenowej będzie towarzyszyło znaczne ożywienie gospodarcze. - Spodziewamy się, że dynamika PKB w latach 2021-2023 będzie utrzymywała się na poziomie przynajmniej 5% lub nieco wyższym - zauważa ekonomista. W parze z solidnym wzrostem gospodarczym powinna iść dobra z punktu widzenia pracowników sytuacja na rynku pracy oraz wysokie tempo wzrostu wynagrodzeń. Spodziewamy się, że stopa bezrobocia już na koniec tego roku utrzyma się poniżej 6%, a pod koniec 2021 r. zbliży się do 5%. Z kolei nominalny fundusz płac może rosnąć w tempie nawet powyżej 8% rocznie. Jeżeli te przewidywania się spełnią, to realny poziom dochodów społeczeństwa powinien rosnąć nawet pomimo podwyższonej inflacji. Chociaż tempo tego wzrostu będzie niższe, niż w latach 2016-2019 (kiedy szybki wzrost płac postępował w warunkach niskiej inflacji), to trudno tutaj mówić o ubożeniu społeczeństwa.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Stabilny trend wzrostowy

Jeżeli chodzi o wpływ wysokiej inflacji na oczekiwane spożycie mleka i przetworów mlecznych, to warto spojrzeć na historię ostatnich dwudziestu lat. Od 2005 r. w naszym kraju utrzymuje się wyraźny trend wzrostowy spożycia bilansowego tych produktów w przeliczeniu na 1 mieszkańca (z niewiele ponad 170 litrów w 2004 r. do blisko 230 w 2020 r.). W całym tym okresie przejściowe spadki spożycia odnotowano tylko w 3 latach: w 2012, 2014 i 2017 r. Przy tym jedynie w 2012 r. spadkowi konsumpcji towarzyszyła wysoka (3,7%) inflacja, która jednak wystąpiła wówczas w połączeniu ze spowolnieniem wzrostu gospodarczego (w 2012 i 2013 r. odnotowano najniższe w całej dekadzie dynamiki PKB, niewiele powyżej 1%), przejściowym wzrostem bezrobocia i znacznym spowolnieniem tempa wzrostu płac. - W takiej sytuacji szybki wzrost cen towarów konsumpcyjnych przełożył się na zahamowanie wzrostu realnych dochodów społeczeństwa, co odbiło się niekorzystnie na spożyciu. Jednak warunki oczekiwane w najbliższych kwartałach powinny być znacząco lepsze niż wówczas, ze względu na spodziewane mocne wyniki gospodarki - zauważa Paweł Kowalski. Znaczenie siły nabywczej dla wzrostu spożycia nabiału dostrzega również Waldemar Broś, Prezes Zarządu KZSM, który mówi, iż na pewno jednym z czynników, które decydują o ilości zakupionej żywności jest siła nabywcza polskiego społeczeństwa na co bezsprzecznie ma również wpływ poziom inflacji. - Natomiast decydującym czynnikiem są ceny, które konsumenci muszą płacić w sklepach. Niestety te ceny sklepowe są znacznie wyższe od cen zbytu oferowanych przez zakłady i spółdzielnie mleczarskie - dodaje prezes KZSM.

 W dalszej części artykułu, który można przeczytać w Strefie Premium pod tytułem: Czy inflacja zahamuje wzrost spożycia mleka, omówione zostało znaczenie rynku krajowego oraz tempo wzrostu cen i spożycia produktów mlecznych.

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!