• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Konsumenci nie godzą się na żywność GMO

W Unii Europejskiej wraz z upływem lat popularność żywności modyfikowanej genetycznie nie rośnie, lecz maleje. Coraz więcej konsumentów nie godzi się na obecność żywności GM. Ich zdaniem technologia produkcji żywności modyfikowanej genetycznie nie powinna być rozwijana ze względu na związane z nią ryzyko.
  • Autor: portalspożywczy.pl/PIM
  • Data: 06-05-2021, 16:35
Konsumenci nie godzą się na żywność GMO
Konsumenci nie chcą żywności GMO /fot. Unsplash

Pokazują to badania prowadzone w latach 1991 - 2010. Można przypuszczać, że w kolejnym dziesięcioleciu popularność GMO nadal spadała, gdyż bardzo rozwinął się trend „Bez GMO" - konsumenci coraz chętniej stawiają na certyfikowane produkty wolne od genetycznie zmodyfikowanych organizmów.

Od 1991 do 2010 roku na zlecenie Komisji Europejskiej siedmiokrotnie były przeprowadzane badania opinii wśród mieszkańców krajów członkowskich dotyczące biotechnologii i jej zastosowania oraz innych nowych technologii, m.in. pytano respondentów o stosunek do genetycznie modyfikowanej żywności. Wyniki tych badań opisuje Teresa Korbutowicz w publikacji „Organizmy transgeniczne w Unii Europejskiej" wydanej przez Uniwersytet Wrocławski. Z badań przeprowadzonych w UE wynika, że rośnie    dezaprobata wobec żywności transgenicznej - przybywa osób, które nie zgadzają się na tego rodzaju żywność. O ile jeszcze w 2005 r. w badaniu prowadzonym w 25 krajach Unii Europejskiej 6% ankietowanych wyraziło całkowitą zgodę na obecność żywności zmodyfikowanej genetycznie a 21% tendencję do zgody, to pięć lat później - w 2010 r. (UE-27) całkowitą zgodę deklarowało 5%, a tendencję do zgody 18%. Natomiast całkowitą dezaprobatę wobec żywności GM w 2005 r. zadeklarowało 28% ankietowanych, a tendencję do dezaprobaty 29%. W 2010 roku było to odpowiednio 33% i 28%. Nie zmieniła się natomiast liczba osób, które nie miały zdania na ten temat - i w 2005 r., i 5 lat później stanowiły one 16% respondentów.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Analizując wyniki badań w poszczególnych państwach Unii Europejskiej, można zauważyć, że początkowo w tych krajach, w których uprawiano transgeniczne rośliny (Hiszpanii, Portugalii, Czechach, Słowacji) poparcie dla GMO było wyższe niż w pozostałych państwach. Wyjątek stanowiła Rumunia. Jednak niemal we wszystkich krajach w ciągu kolejnych lat akceptacja GMO zmniejszała się. Jeśli porównamy dane z 1996 r. i 2010 r. to procent respondentów zgadzających się lub całkowicie zgadzających się na żywność GM różni się bardzo. Na przykład w Portugalii w 1996 r. poparcie dla żywności GM wyraziło 63% ankietowanych osób, a w 2010 r. już tylko 37%. W Hiszpanii było to odpowiednio 66% i 35%. W Holandii poparcie dla genetycznie modyfikowanej żywności w latach 1996 - 2010 spadło z 59% do 30%, w Belgii z 57% do 28 %, w Niemczech z 47% do 22%, we Francji z 43% do 16%, a w Grecji z 49% do 10%. Mieszkańcy Polski uczestniczyli w dwóch badaniach - na żywność GM zgadzało się 28% i 30% respondentów.

Z badań przeprowadzonych w 2000 r. wynika, że ankietowani uznali produkcję żywności genetycznie modyfikowanej za najmniej przydatną innowację, za technologię, która nie powinna być rozwijana i komercjalizowana ze względu na związane z nią ryzyko. Natomiast za wysoce użyteczne uznali testy genetyczne wykorzystywane do wykrywania chorób dziedzicznych oraz transfer ludzkich genów do mikroorganizmów umożliwiający produkcję łatwo przyswajalnej insuliny. Również w kolejnych badaniach - przeprowadzonych w 2002, 2004 i 2010 roku - utrzymywał się sprzeciw wobec upowszechniania żywności transgenicznej. Respondenci uznali ją za mało użyteczną, nieakceptowaną moralnie, a jej wprowadzenie na rynek obciążone ryzykiem.

Natomiast w 2005 r. badano stosunek do GMO mieszkańców dwóch kontynentów: Europy i Ameryki (USA i Kanada). Okazało się, że największą akceptację miała żywność GM w Stanach Zjednoczonych, najmniejszą w Europie.

Toteż w Europie, również w Polsce, z każdym rokiem przybiera na sile trend „Bez GMO", konsumenci obawiają się żywności zmodyfikowanej genetycznie - jej negatywnego wpływu na zdrowie i wolą    wybierać taką, gdzie brak GMO jest potwierdzony odpowiednim certyfikatem. Dotyczy to również produktów mlecznych.

- W branży mleczarskiej widać rosnącą popularność produktów niezawierających genetycznie zmodyfikowanych organizmów - mówi Piotr Banaszak, właściciel firmy Banart zajmującej się produkcją pasz (głównie preparatów mlekozastępczych dla zwierząt) i posiadającej certyfikat „Bez GMO" według standardu Polskiej Izby Mleka.

Dodaje, że zakłady mleczarskie oferujące certyfikowane produkty „Bez GMO" w ten sposób wyróżniają je na rynku, dają im nową jakość.

- Osobiście popieram trend „Bez GMO" - podkreśla Piotr Banaszak. - Nie wiemy bowiem, jakie następstwa może spowodować spożywanie genetycznie zmodyfikowanej żywności, warto więc zachować ostrożność. - Na pewno produkty wolne od GMO są bliższe natury, bezpieczniejsze i zdrowsze.

Zauważa, że jego firma od początku istnienia, czyli od 2017 r., postawiła na produkcję w systemie „Bez GMO", pomimo tego, że wiązało się to z wyższymi kosztami produkcji, a w 2019 r. otrzymała certyfikat „Bez GMO" według standardu Polskiej Izby Mleka.

- Certyfikat ten znacznie ułatwia nam sprzedaż naszych produktów - mówi właściciel firmy Banart.

Kampania „Wolne od GMO" realizowana jest przez Polską Izbę Mleka i sfinansowana z Funduszu Promocji Mleka.

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • LWL. 2021-05-07 11:17:50

    Nic dziwnego, że firma paszowa popiera żywność bez GMO, bo na tych fanabeliach można nieźle zarobić. Na sianiu niepokoju i dezorientowaniu konsumentów również. A za wszystko muszą płacić rolnicy, którym jeszcze można w każdej chwili obniżyć cenę za produkowane drogo ze względu na koszty certyfikatów i ceny surowców paszowych bez GMO mleko. Rozsądni, racjonalni Amerykanie, którzy nie maja tak próżnych edukatorów i środków masowego przekazu wiedzą, że odkrycia ludzkości i postęp cywilizacyjny jest konieczny i pozytywny dla przyszłości ludzkości.

    Odpowiedz
    • januszek 2021-05-07 17:33:21

      Masz racje a kolejna sprawa nie wierzę że rolnicy kupują soję bez GMO za 3600 zł i z uśmiechem karmią paszami bez GMO - to jest jedna wielka ściema

      Odpowiedz

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!