• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Konsumenci szukają produktów bez GMO

- Warto posiadać certyfikat „Bez GMO" - twierdzą przedstawiciele firm, które zdecydowały się na wykluczenie genetycznie zmodyfikowanych organizmów w swoich produktach. Trend ten jest bardzo widoczny i szacuje się, że certyfikowanych producentów żywności produkujących bez GMO będzie przybywać. Takie są bowiem preferencje konsumentów.
  • Autor: portalspożywczy.pl
  • Data: 23-11-2021, 12:47
Konsumenci szukają produktów bez GMO
Konsumenci szukają produktów bez GMO

Czy genetycznie modyfikowana żywność jest bezpieczna? Dyskusja na ten temat trwa od lat i ciągle nie widać przełomu. W dalszym ciągu brakuje konkretnych, niepodważalnych argumentów potwierdzających to, że spożywanie przez ludzi genetycznie zmodyfikowanej żywności nie powoduje uszczerbku na ich zdrowiu. Jak podkreślają eksperci, brakuje przede wszystkim badań dotyczących wpływu długofalowego spożywania GMO na zdrowie ludzi - obejmujących nawet dwa lub trzy pokolenia. Nie można bowiem wykluczyć, że skutki obecności GMO w naszej diecie będą bardziej zauważalne dopiero w kolejnych pokoleniach. Na razie zbyt krótko mamy do czynienia z genetycznie modyfikowaną żywnością (pierwsza GM roślina - pomidor FlavrSavr - została wprowadzona do sprzedaży w 1994 r.), by móc to ocenić - przewidzieć wszelkie możliwe konsekwencje długofalowego spożywania GMO. Co ważne, badania takie powinny być prowadzone przez niezależnych naukowców, a nie na zlecenie przedsiębiorstw reprezentujących przemysł biotechnologiczny.

Konsument decyduje, ale brak pewnych dowodów

Wobec braku stuprocentowych dowodów świadczących o szkodliwości lub nieszkodliwości GMO, to konsument decyduje, czy akceptuje tego typu żywność. Dlatego produkty zawierające GMO muszą być odpowiednio oznaczone, by ludzie mogli dokonać wyboru. A jak pokazują różne badania ankietowe, coraz więcej osób unika genetycznie zmodyfikowanej żywności, nie akceptuje jej. Z myślą o takich konsumentach firmy z branży spożywczej decydują się na wprowadzenie procedur mających na celu całkowite wykluczenie GMO z produkowanej żywności - na certyfikację. Przedsiębiorstwa, które chcą otrzymać certyfikat „Bez GMO" muszą wdrożyć określone standardy i ich przestrzegać (produkcja w tych zakładach odbywa się pod kontrolą). Produkty wytwarzane w firmach posiadających certyfikaty potwierdzające, że GMO zostało wykluczone w całym cyklu produkcyjnym, mogą być oznaczone znakami graficznymi „Wyprodukowano bez stosowania GMO" oraz „Bez GMO". Oznaczenie „Wyprodukowano bez stosowania GMO" znajdziemy na żywności pochodzenia zwierzęcego - np. wędlinach, nabiale (informuje m.in. o tym, że została wyprodukowana z mięsa lub mleka pozyskanego od zwierząt żywionych paszami niezawierającymi GMO). Natomiast oznaczenia „Bez GMO" należy szukać na żywności pochodzenia roślinnego - np. ryżu, kukurydzy, czy płatkach kukurydzianych.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Certyfikat Bez GMO

W branży mleczarskiej dużym zainteresowaniem cieszy się certyfikat „Bez GMO" według standardu Polskiej Izby Mleka. Autorski standard PIM jest kompleksowym zbiorem zasad określającym wymagania w obszarze znakowania produktów wolnych od GMO. Uwzględnia cały zakres wymagań dla wielu poziomów łańcucha żywnościowego i paszowego (produkcja, handel, transport, magazynowanie).

Certyfikat „Bez GMO" według standardu Polskiej Izby Mleka posiada m.in. Dariusz Chojecki F.H.U. Rol-Dar zajmująca się produkcją pasz.

- Warto posiadać certyfikat „Bez GMO" - mówi Dariusz Chojecki, właściciel firmy. - Znacznie poszerza on rynek zbytu, gdyż coraz więcej mleczarni przechodzi na produkcję z mleka od krów żywionych paszami niezawierającymi genetycznie zmodyfikowanych organizmów.

Branża wpływa na swoich dostawców

Dodaje, że do starań o certyfikat „Bez GMO" firmę Rol-Dar zmobilizowało to, że certyfikowały się mleczarnie, których dostawcy byli jej klientami. Chcąc nadal sprzedawać im pasze, trzeba było się dostosować i zdobyć certyfikat, który daje odbiorcom pewność, że są one produkowane zgodnie z określonymi wymogami i nie zawierają GMO. W przyszłości zapewne mleczarni stawiających na produkcję z mleka od krów, które nie są żywione GMO będzie przybywać, więc zapotrzebowanie na certyfikowane pasze będzie rosło.

- Bardzo rygorystycznie przestrzegamy wszystkich wymogów, które wykluczają ryzyko zanieczyszczenia pasz genetycznie zmodyfikowanymi organizmami, gdyż nie chcemy stracić certyfikatu - zapewnia Dariusz Chojecki.

Kampania „Wolne od GMO" realizowana jest przez Polską Izbę Mleka i sfinansowana z Funduszu Promocji Mleka.

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Andrzej 2021-11-23 13:19:19

    A Piątnica od nowego roku wycofuje się z produktów BezGMO, bo podobno soja jest za droga! Zostało to oficjalnie powiedziane na ostatnim zebraniu członków spółdzielni. Zresztą to i tak jest farsa, bo nikt nie sprawdzi czy mleko jest na bazie pasz BezGMO czy z GMO.

    Odpowiedz
  • rolnik 2021-11-24 18:52:10

    Wszyscy wiedzą że ten certyfikat potrzebny jest żeby sprzedawać pasze do mlekovity i dla ich dostawców inaczej nie da się z nimi współpracować więc cały ten certyfikat potrzebny jest jednej mleczarni i niczego to nie wnosi do produkowania żywności bez gmo

    Odpowiedz

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!