Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu partner serwisu
Mleko

Konsumenci unikają GMO, bo boją się o swoje zdrowie

Badania ankietowe dotyczące GMO – prowadzone w różnych krajach - dowodzą, że konsumenci mają negatywny stosunek do genetycznie zmodyfikowanej żywności. Genetyczna modyfikacja żywności budzi obawy związane ze zdrowiem obecnych i przyszłych pokoleń, negatywnym wpływem na dobro zwierząt i środowisko oraz odczuwaniem braku społecznej kontroli, zwłaszcza konsumentów, nad wyborem żywności i jej bezpieczeństwem.

Konsumenci unikają GMO, bo boją się o swoje zdrowie
Mleko bez GMO /fot. Unsplash

Autor: portalspożywczy.pl/PIM
Data: 23-02-2021, 11:23

GMO to organizmy, których materiał genetyczny został zmieniony w laboratorium - z wykorzystaniem technik inżynierii genetycznej. Modyfikacje genetyczne mogą polegać na zmianie aktywności genów obecnych w organizmach, czyli ich usunięciu lub zablokowaniu (np. usunięcie genu odpowiedzialnego za produkcję solaniny – toksycznej substancji zawartej w zielonych częściach ziemniaków). Innym rodzajem GM jest wprowadzenie powielonych kopii własnych genów danego organizmu po to, by uzyskać większe nasilenie danej cechy, np. w przypadku ziemniaka powielenie kopii genu odpowiedzialnego za produkcję skrobi. Często występującym rodzajem modyfikacji genetycznych jest wprowadzenie do genomu genów z innego organizmu – powstają wówczas organizmy transgeniczne. Do genomu rośliny może zostać wprowadzony nie tylko gen innej rośliny, ale także zwierzęcia czy bakterii. Na przykład gen pochodzący z bakterii Bacillus thuringensis wykorzystywany jest w tworzeniu roślin GM odpornych na owady (rośliny Bt - powstałe poprzez przeniesienie do nich genów odpowiedzialnych za wytworzenie białek toksycznych). Pierwszą uprawianą rośliną Bt był ziemniak odporny na stonkę.

Konsumenci jednak obawiają się żywności wyprodukowanej w laboratoriach, wolą wybierać produkty naturalne. W publikacji „Postawy konsumentów wobec nowej żywności” Ewa Babicz-Zielińska prezentuje wnioski płynące z badań prowadzonych wśród konsumentów w różnych państwach. Okazuje się, że akceptacja żywności genetycznie modyfikowanej zależy od rodzaju produktu i kraju. Badania przeprowadzone w czterech krajach skandynawskich: Danii, Finlandii, Norwegii i Szwecji (badano stosunek konsumentów do trzech rodzajów żywności: serów, cukierków i łososia) wykazały dość negatywne podejście do żywności GM. Jako przyczyny podawano niepewność w stosunku do skutków długotrwałego spożycia tych produktów oraz wpływu na zdrowie. W badaniu akceptacji genetycznie modyfikowanego sera stwierdzono, że podanie informacji o rodzaju sera trochę zmniejszało chęć jego zakupu. Natomiast w badaniach postaw konsumentów włoskich w stosunku do zastosowania technologii genowej w produkcji pomidorów w większości przypadków obserwowano postawy negatywne. Również w Argentynie obserwowano więcej postaw negatywnych w stosunku do żywności genetycznie modyfikowanej (uważano ją za ryzykowną dla zdrowia oraz zmieniającą środowisko) niż pozytywnych (korzystna, poprawiająca odżywianie). Respondenci opowiadali się za tym, aby żywność taka była specjalnie oznaczana. Ogólnie, chęć zakupu żywności GM była niska, natomiast większą tendencję do jej kupna przejawiali ludzie młodzi, słabiej wykształceni, bardziej nieświadomi istnienia żywności modyfikowanej genetycznie oraz ci, którzy lubią kupować nowe rodzaje żywności. Natomiast wśród respondentów polskich ponad połowa (57%) poparła badania nad żywnością genetycznie modyfikowaną, ale tylko 16% uznało taką żywność za bezpieczną dla zdrowia. Interesujący jest fakt, że tylko 17% ankietowanych uznało, iż za pomocą żywności modyfikowanej genetycznie uda się rozwiązać problem głodu na świecie. 

więcej informacji:

GMO RSS ALERT    /    Polska Izba Mleka RSS ALERT    /    pasze bez GMO RSS ALERT    /    mleko bez GMO RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.33.139
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!