Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu partner serwisu
Mleko

KZSM: Od wejścia do UE eksport mleczarski wzrósł siedmiokrotnie

Eksport dla sektora mleczarskiego jest bardzo ważny, tak jak dla całego przemysłu rolno-spożywczego. Polskie mleczarstwo w ostatnich latach rozwija się bardzo dynamicznie, a zwłaszcza od czasu wstąpienia do Unii Europejskiej. - Przypomnę, że w roku 2003 (w 2004 - wstąpiliśmy do Unii Europejskiej) wartość polskiego eksportu produktów mleczarskich wyniosła zaledwie 369 ml euro. Dzisiaj możemy powiedzieć, że eksportujemy ok. 7-krotnie więcej - praktycznie na wszystkie kierunki świata – mówi Waldemar Broś, prezes Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich.

KZSM: Od wejścia do UE eksport mleczarski wzrósł siedmiokrotnie
Waldemar Broś, prezes KZSM

Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
Data: 03-03-2021, 15:45

Eksport - ze względu na niskie spożycie produktów mleczarskich w naszym kraju, jest kołem zamachowym rozwoju polskiego mleczarstwa, w tym produkcji mleka. - Gdyby udało nam się doprowadzić spożycie produktów mleczarskich do poziomu ok. 290 litrów w przeliczeniu na mleko - jest to ok. 30 proc. więcej do obecnego spożycia, to wtedy skala eksportu mogłaby być nieco niższa. Natomiast bez względu na zaistnienie różnych sytuacji nie powinniśmy nigdy rezygnować z eksportu, bo jest to wizytówka wspaniałej polskiej żywności w świecie – uważa prezes KZSM.

Nie mamy jeszcze ostatecznych wyników w handlu zagranicznym produktów mleczarskich za rok 2020. Co można powiedzieć o eksporcie wg wstępnych wyników.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Ilość wyeksportowanych produktów mleczarskich w 2020 roku była nieco wyższa niż w roku poprzednim. Wartość eksportu prawdopodobnie będzie na poziome roku 2019 lub może być nieco wyższa i wynosić ok. 2,1 - 2,2 mld euro, co stanowi ok. 30% wartości rynku mleczarskiego. Należy podkreślić, że całemu eksportowi przemysłu rolno-spożywczego sprzyjały m.in. wartości kursu Euro, które były najwyższe w ostatnich 10-ciu latach. Według danych EBC średni kurs euro w 2010 r. wynosił 3,994 zł, a w roku 2020 wynosił 4,43 zł.

Eksport to oczywiście ciężka i aktywna praca całego sektora mleczarskiego na rynkach całego świata – bo nasze produkty docierają do ponad 120 krajów.

Tradycyjnie w ostatnich latach - największą pozycją eksportową były: sery – ok. 40 % wartości całego eksportu, mleko w płynie i śmietana w proszku ok.16 %, ale również masło i serwatka w proszku, których udział wyniósł po ok. 10 % każdego.

Pod względem ilościowym w 2020 r. wyeksportowaliśmy m.in:

ponad 262 tys. ton serów

ok. 230 tys. ton serwatki w proszku

ok 155 tys. ton mleka w proszku

ok. 840 tys. ton mleka w płynie

ok. 60 tys. ton masła

Jakie kierunki w eksporcie?

Głównym kierunkiem eksportu pozostają nadal kraje Unii Europejskiej - jest to ok. 65 -70% wartości całego eksportu, z czego największą pozycją były sery oraz mleko w płynie i śmietana. Pozostałe kierunki to kraje rozwijające się ok 20 % oraz WNP i kraje środkowo-wschodnie .

Największymi odbiorcami naszych produktów jeśli chodzi o :

- sery były Niemcy, Republika Czeska, Ukraina, Włochy, Wielka Brytania, Rumunia, Słowacja, Arabia Saudyjska,

- mleko i śmietanę w płynie: Niemcy,

więcej informacji:

Waldemar Broś RSS ALERT    /    KZSM RSS ALERT    /    eksport produktów mleczarskich RSS ALERT    /    mleczarstwo RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.174.50
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!