• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Małe spółdzielnie mleczarskie są zbyt konserwatywne

Polskie małe i średnie mleczarnie produkują doskonałe, często unikatowe produkty. Jednak nie radzą sobie z ich dobrą sprzedażą i marketingiem. Z czego może to wynikać?
  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 10-04-2021, 08:09
Małe spółdzielnie mleczarskie są zbyt konserwatywne
Arkadiusz Cyman
  • Mniejsze podmioty dysponują mniejszymi budżetami na ten cel, dlatego tak ważna w ich przypadku jest trafiona alokacja tych ograniczonych zasobów.
  • Małe mleczarnie często są zbyt przywiązane do określonych działań skutecznych w przeszłości (poczynając od opakowań) i nadmiernego konserwatyzmu w podejściu do nowoczesnych rozwiązań.
  • Trudno spotkać dziś przedstawicieli branży mleczarskiej – zwłaszcza sektora spółdzielczego – w miejscach, które kształtują obecne trendy

- Z perspektywy dostawcy mleka, pracownika mleczarni oraz konsumenta kadra zarządzająca może być starsza lub młodsza, ale musi być skuteczna. To oznacza co najmniej nadążanie za zmieniającym się rynkiem, a ideałem byłby współudział w wyznaczaniu nowych trendów. Warunkiem koniecznym jest tu oczywiście odpowiedni dobór kadr, trudno bowiem oczekiwać od prezesa, aby samodzielnie zajmował się wszystkimi aspektami działania firmy - powiedział serwisowi portalspożywczy.pl Arkadiusz Cyman, doradca komunikacyjny z firmy Above Communications, od kilkunastu lat współpracujący z branżą mleczarską.

Rozwiązania w granicach posiadanych środków

Podkreśla, że najlepsze rozwiązanie to połączenie doświadczenia, w tym w pokonywaniu poważnych wyzwań, z odpowiednią dozą kreatywności. We właściwym momencie trzeba też zadbać o płynne przeprowadzenie sukcesji. Dotyczy to zarówno spółdzielni mleczarskich, jak i prywatnych przetwórców. Brak odpowiedniego następcy, który we właściwym momencie przejmie stery, doprowadzić może do poważnych problemów, a nawet do upadku biznesu, zresztą w każdej branży.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

 - Naturalnym zjawiskiem jest to, że im większa firma, tym większe środki na marketing i działania wspierające sprzedaż. Mniejsze podmioty dysponują mniejszymi budżetami na ten cel, dlatego tak ważna w ich przypadku jest trafiona alokacja tych ograniczonych zasobów. I tu dostrzegałbym największe wyzwanie dla kadr zarządzających i działów marketingu – znalezienie skutecznych rozwiązań w granicach posiadanych środków - mówi Arkadiusz Cyman.

Zwraca uwagę, że jeśli chodzi o popełniane błędy, to można odnieść wrażenie zbyt dużego przywiązania do określonych działań skutecznych w przeszłości (poczynając od opakowań) i nadmiernego konserwatyzmu w podejściu do nowoczesnych rozwiązań lub – paradoksalnie – korzystania z nowinek bez głębszego zastanowienia, na fali mody na nie. Innym dostrzegalnym problemem jest pewien brak krytycyzmu wobec stosowanych rozwiązań estetycznych i komunikacyjnych. - Dobrym przykładem takiego nietrafionego narzędzia – które ktoś przecież zaprojektował, ktoś zatwierdził i ktoś za nie zapłacił – był kalendarz jednej ze spółdzielni. Konserwatywny w formie okazał się bardzo kontrowersyjny w treści, jednocześnie pod względem graficznym i przekazu. Stał się głośny na całą Polskę, ale raczej nie z niego chciałaby być znana spółdzielnia o niemalże osiemdziesięcioletniej tradycji, jeden z pionierów produkcji sera pleśniowego w naszym kraju - zauważa ekspert ds. komunikacji.

Działalność w regionach

- Jako konsument obserwuję, że trudno spotkać dziś przedstawicieli branży mleczarskiej – zwłaszcza sektora spółdzielczego – w miejscach, które kształtują obecne trendy. Są to różnego rodzaju festiwale oraz popularne lokalizacje gastronomiczne lub handlowo-gastronomiczne (w Warszawie to np. Hala Gwardii, Hala Koszyki, BioBazar, działający sezonowo Nocny Market). Oczywiście mleczarnie uczestniczą w swoich wydarzeniach branżowych, takich jak targi, ale tam spotykają się głównie we własnym gronie i chyba jednak z inną grupą konsumentów. Na tym bardzo korzystają konkurenci mleczarstwa, a zwłaszcza dynamicznie rosnąca grupa producentów tak zwanych roślinnych alternatyw dla mleka - zaznacza Cyman.

- W ten sposób dochodzimy do kwestii sprzedaży. To trudny temat, bo rozwój sektora handlowego – coraz większe usieciowienie dużych i małych placówek, wchodzenie przez sieci na rynki lokalne (nawet na tereny wiejskie) oraz malejąca z roku na rok liczba niezależnych sklepów – podążył w kierunku niezbyt korzystnym dla małych przetwórców, nie tylko mleka. Mimo to widziałbym dla nich pole do popisu właśnie w tych regionach, w których są zlokalizowane, w których skupują mleko i zatrudniają pracowników. Nawet jeśli nie są w stanie przebić się na półki największych sieci handlowych, a wcale nie jest pewne, że byłoby to dla nich korzystne, wciąż istnieją możliwości współpracy z lokalnym handlem - uważa nasz rozmówca.

Dodaje, że można też otwierać własne sklepy lub realizować wspólne projekty z innymi producentami. - Oczywiście może się to wiązać z określonymi nakładami inwestycyjnymi, ale przy dobrej strategii, jest szansa na rentowność tych przedsięwzięć. Dodatkowo, mali producenci mogą pozwolić sobie na wytwarzanie niewielkich partii produktów o wyjątkowych walorach, które mogą sprzedawać na skalę ogólnopolską, przez Internet lub we współpracy z wybranymi partnerami - puentuje Arkadiusz Cyman.

Jesteś producentem nabiału (np. sera)? Chcesz sprzedać lub kupić galanterię mleczarską? Dodaj swoje ogłoszenie kupna/sprzedaży w naszym nowym serwisie Giełda Rolna!

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!