Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mleko

Mimo niskich cen utrzymuje się wysoka dynamika wzrostu skupu mleka

Początek bieżącego roku przyniósł dalsze spadki cen mleka w Polsce. W lutym 2016 r., według danych GUS, przeciętna cena skupu mleka wyniosła 109,54 zł/hl i była o 2,0 proc. niższa od notowanej w poprzednim miesiącu, a w porównaniu z lutym 2015 r. obniżyła się o 9,3 proc. Co ciekawe mimo niższych cen skup mleka rośnie - mówi Paweł Wyrzykowski, ekspert rynków rolnych, BGŻ BNP Paribas.

Mimo niskich cen utrzymuje się wysoka dynamika wzrostu skupu mleka
Fot. Fotolia

Autor: BGŻ BNP Paribas
Data: 23-03-2016, 15:45

Jak zauważa Wyrzykowski, w dwóch pierwszych miesiącach br. skup mleka był aż o 10,1 proc. większy niż w analogicznym okresie przed rokiem i należy się spodziewać, że tendencja ta w marcu zostanie utrzymana.

- Z jednej strony należy pamiętać, że jest to w pewnym stopniu efekt niższej bazy z  początku poprzedniego roku, kiedy to producenci ograniczyli produkcję w obawie przed przekroczeniem kwot mlecznych. Z drugiej jednak, można wysnuć przypuszczenie, że niskie ceny przejściowo prowadzą do coraz większej nadprodukcji. W sytuacji ograniczenia popytu na produkty mleczarskie ze strony Chin oraz rosyjskiego embarga, produkty mleczarskie, a wraz z nimi ceny surowca potaniały. Część producentów mleka zatem, aby zrekompensować sobie niższą marżę i utrzymać opłacalność działalności, zwiększają skalę produkcji co przy ograniczonym popycie prowadzi do dalszej obniżki cen - dodaje.

Zdaniem analityka, aby negatywne tendencje na rynku zostały odwrócone niezbędny jest silny wzrost popytu eksportowego, przede wszystkim ze strony Chin i krajów Afryki Północnej (w tym w szczególności Algierii) lub ograniczenie podaży mleka na rynku unijnym.

- Mimo silnego wzrostu importu produktów mleczarskich do Chin, jest za wcześnie aby twierdzić, że jest to trwała poprawa. W tej sytuacji pozytywnie na ceny mleka mogło by oddziaływać ograniczenie spodziewanego wzrostu produkcji mleka w Unii Europejskiej. Scenariusz ten, wydaje się możliwy do realizacji, gdyż np. największa  holenderska mleczarnia wprowadziła premie dla swoich dostawców za niezwiększanie produkcji mleka. Również w Polsce, niektóre mleczarnie mogą wprowadzać podobne instrumenty w celu ograniczenia wzrostu skupu  - ocenia Wyrzykowski.

Według wstępnych danych Ministerstwa Finansów (za MRiRW) w styczniu br. wartość eksportu artykułów mleczarskich wyniosła 107,7 mln EUR czyli była o 9,4 proc. mniejsza niż przed rokiem. Spadek wartości sprzedaży dotyczył wszystkich podstawowych kategorii produktów mleczarskich z wyjątkiem mleka w proszku, którego wartość wywozu w styczniu zwiększyła się o 19,8 proc. do 20,4 mln EUR (r/r). Wzrost ten wynikał przede wszystkim ze znacznie większych zakupów ze strony Algierii.

Warto zauważyć, że wartość sprzedaży towarów na rynek unijny zmniejszyła się o 16,5 proc. do 76,6 mln EUR, podczas gdy eksport produktów mleczarskich do krajów trzecich zwiększył się o 14,3 proc. do 31,3 mln EUR.  W przypadku UE, wobec stycznia 2015 r. zakup ograniczyła przede wszystkim Holandia – o 6 mln EUR – czyli połowę całkowitego spadku eksportu produktów mleczarskich z Polski w styczniu. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Paweł Wyrzykowski RSS ALERT    /    BGŻ BNP Paribas RSS ALERT    /    rynek mleka RSS ALERT    /    skup mleka RSS ALERT    /    eksport mleka RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.101.141
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!