• partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Mleczarnie nie zaczęły jeszcze nawet przygotowań do funkcjonowania na zliberalizowanym rynku

Pierwszoplanowym zadaniem sektora mleczarskiego w najbliższych latach będzie przygotowanie do funkcjonowania na zliberalizowanym rynku po likwidacji kwot mlecznych.
  • Autor: Jadwiga Seremak-Bulge
  • Data: 27-04-2009, 21:03

W marcu, po 14 miesiącach nieprzerwanych obniżek cen, wreszcie zahamowany został spadek cen skupu mleka. Ceny skupu wzrosły w porównaniu z lutym o 0,2 proc. do 87,05 zł/100l mleka. Ceny mleka standardowego podniesiono w tym czasie o 0,5 proc. do 94,53 zł/100 l. Poprzedziły go zarysowujące się już od końca 2008 r. oznaki stabilizacji światowych rynków mleka oraz wyraźna poprawa kondycji finansowej mleczarni, która po załamaniu w pierwszej połowie, wyraźnie poprawiła się w drugim półroczu 2008 r.

Wskaźniki rentowności za cały 2008 r. osiągnęły wartości dodatnie, przy bieżącej płynności finansowej wyższej od minimalnej wymaganej przez banki. Jednakże rentowność przetwórstwa mleka w 2008 r. była znacznie niższa (0,58 proc. na poziomie netto) niż w latach 2004-2007 (1,54-3,04 proc.). Znacząco wzrósł także udział firm nierentownych w branży mleczarskiej (z około 25 proc. w latach 2004-2006 i 15 proc. w 2007 r. do 53 proc., których udział w sprzedaży sektora wzrósł odpowiednio z 15 i 5 proc. do 35 proc.).

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Znaczące ograniczenie wsparcia rynkowego (znacznie niższe stawki subwencji eksportowych, mniejsze zakupy interwencyjne masła i OMP po cenach niższych odpowiednio o 25 i 17,4 proc., a także rezygnacja z dopłat do wykorzystania masła przez przemysł) na rzecz dopłat bezpośrednich wypłacanych rolnikom wskazuje, że pierwszoplanowym zadaniem sektora mleczarskiego w najbliższych latach będzie przygotowanie do funkcjonowania na zliberalizowanym rynku po likwidacji kwot mlecznych.

Zadanie to uznane zostało przez Komisję za jeden z priorytetów Polityki Rolnej UE, na realizację którego przeznaczono dodatkowe środki. Konieczna jest poprawa efektywności działania i obniżka kosztów przetwórstwa oraz wzmocnienie pozycji rynkowej mleczarni, które skompensowałyby nieunikniony wzrost kosztów surowca i rosnące ceny energii i wyższe opłaty na rzecz ochrony środowiska. Bez konsolidacji i zasadniczego postępu we współpracy i organizacji sprzedaży nie da się tego osiągnąć.

Sposób wyjścia z sytuacji kryzysowej (przede wszystkim przez szybsze niż w innych krajach członkowskich obniżanie cen surowca), a także stosunek mleczarni do programu wsparcia konsolidacji mleczarstwa przygotowanego przez MRiRW wskazuje, że mleczarnie jeszcze na dobre nie rozpoczęły procesu przygotowań do funkcjonowania na zliberalizowanym rynku, po likwidacji kwot mlecznych. Jednakże paradoksalnie może je przyspieszyć znaczny wzrost udziału firm nierentownych.

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Taxi 2009-04-30 10:33:36

    W Polsce zawsze mieliśmy problemy z myśleniem do przodu i w tym zakresie nieprędko coś się zmieni. Tak więc i w mleczarstwie zmiany będą wymuszone. Nie wierzę również w przygotowania, vide polskie stocznie. I znów będą winni \"oni\". Rynek pozostanie najlepszym batem na naszą inercję, a Darwin miał racje dobór naturalny i selekcja czynią cuda.

    Odpowiedz

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!