Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mleko

Mleczarze: Usługi dodatkowe świadczone przez sieci powinny być ekwiwalentne dla obu stron

W praktyce handlowej może zaistnieć konieczność ponoszenia opłat za usługi dodatkowe, które będą stymulowały obrót w sposób korzystny dla dostawcy jak i sieci. Lecz na bazie dotychczasowych doświadczeń trzeba określić te usługi, które powinny być dobrowolne oraz ekwiwalentne dla obu stron, a ich wykonanie powinno być udokumentowane ze wskazaniem kosztów ich wykonania - stwierdzili mleczarze podczas spotkania z przedstawicielami sieci handlowych.

Mleczarze: Usługi dodatkowe świadczone przez sieci powinny być ekwiwalentne dla obu stron

Autor: portalspozywczy.pl / KZSM
Data: 04-11-2009, 11:58

Opłaty dodatkowe, potocznie zwane półkowymi, ponoszone z tego tytułu przez dostawców sięgają od 20 do ponad 30 proc. wartości obrotów. To jest ta dodatkowa marża, którą realizują odbiorcy sieciowi.

Podczas spotkania, jakie odbyło się w Ministerstwie Rolnictwa 3 listopada organizacje mleczarskie zaprezentowały przedstawicielom handlu najbardziej palące problemy, jakie pojawiają się we wzajemnej współpracy. Mleczarze chcieli rozmawiać o stosowaniu przez sieci szeregu praktyk, które zgodnie z ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z dnia 16 kwietnia 1993 r. oraz czterema już orzeczeniami Sądu Najwyższego stanowią czyny nieuczciwej konkurencji.

Drugim tematem jaki organizacje mleczarskie chciałyby omówić z przedstawicielami handlu to umowy handlowe, które ich zdaniem, mają charakter umów adhezyjnych, gdzie widoczna jest nierówność stron, a sieci startując z pozycji siły wymuszają w praktyce podpisanie takiej umowy. Zdaniem mleczarzy obszerność i zawiłość przepisów stosowanych w umowach jest zbyt duża. A jakakolwiek próba zmian zapisów jest wręcz niemożliwa.

Trzecim problemem są terminy płatności, czyli stosowanie przez sieci klauzul w umowach, które umożliwiają wydłużanie terminów płatności poza obowiązujący ustawowy 30-dniowy okres. Dodatkowo, nawet marginalne błędy na fakturach stanowią pretekst do ich odrzucenia w celu dalszego wydłużenia terminu płatności o kolejne 30 dni.

Czwartym problemem jest kwestia kompensat - nagminne stało się stosowanie kompensat w rozliczeniach płatności za faktury dotyczące usług dodatkowych, których realizacja jest wątpliwa. Stosowanie kompensat wpływa bardzo negatywnie na utrzymanie płynności przez dostawców. Poprzez stosowanie kompensat skraca się ustalone terminy płatności. Nie ma przepływów pieniężnych pomiędzy stronami, a kompensata jest de facto kredytem kupieckim dla sieci. Stanowi to jeden z najpoważniejszych problemów do rozwiązania i zmiany.

Organizacje branżowe chciały także poruszyć kwestię wprowadzania marek własnych przez sieci bez możliwości udziału producenta w ich współwłasności.

Spotkanie zostało zorganizowane przez organizacje mleczarskie. Na spotkaniu omawiano główne problemy dotyczące współpracy przetwórców mleka z organizacjami i sieciami handlowymi.

więcej informacji:

sieci handlowe RSS ALERT    /    mleczarstwo RSS ALERT    /    opłaty półkowe RSS ALERT    /    marże handlowe RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.219.31.204
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!