• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Mniejsze mleczanie nie muszą przegrać z największymi

W produkcji żywności rywalizacja o surowiec jest zjawiskiem równie naturalnym jak konkurowanie o rynek zbytu. Polskie mleczarstwo w takich warunkach funkcjonuje od wielu lat, przy czym walka o surowiec odbywa się na różnych płaszczyznach - powiedział serwisowi portalspożywczy.pl Arkadiusz Cyman, doradca komunikacyjny z firmy Above Communications, od kilkunastu lat współpracujący z branżą mleczarską.
  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 24-04-2021, 11:39
Mniejsze mleczanie nie muszą przegrać z największymi
Arkadiusz Cyman
  • Warto pamiętać, że prawo spółdzielcze daje podmiotom, które nie czują się pewnie na rynku, dość prostą metodę poprawy swojej sytuacji.
  • Sytuacja nie jest jednoznacznie niekorzystna dla mniejszych mleczarni. Ich oferta dla dostawców może być bardziej rozbudowana niż tylko wysokość ceny płaconej za mleko. Nie jest też tak, że duży zawsze zapłaci więcej niż mały.
  • Intensyfikacja współpracy z producentami działającymi w innych sektorach rynku żywności zmniejsza zależność od nastrojów konsumenckich w tradycyjnej kategorii mleczarskiej.

Zwraca uwagę, że w sektorze spółdzielczym często przyjmowała ona formę wchłaniania przez większe spółdzielnie mniejszych konkurentów, których głównym atutem była grupa stałych i sprawdzonych dostawców. - Przejmująca zwiększała ilość przetwarzanego mleka i w rezultacie swoją ofertę dla klientów, a czasami także zdobywała ciekawe produkty lub technologie wraz z wykwalifikowaną załogą. Przejmowana zyskiwała stabilizację i szansę rozwoju zarówno dla producentów mleka, jak i dla pracowników. Dzięki takiej metodzie konsolidacji to spółdzielnie są dziś dominującymi przetwórcami mleka w Polsce – największe w Polsce grupy powstały właśnie z połączenia wielu mniejszych podmiotów. Warto zatem pamiętać, że prawo spółdzielcze daje tym podmiotom, które nie czują się pewnie na rynku, dość prostą metodę poprawy swojej sytuacji. W przypadku przedsiębiorstw, które nie są spółdzielniami, również obserwowaliśmy proces konsolidacji realizowany poprzez transakcje kapitałowe pomiędzy firmami - mówi Cyman.

Oczywiście niczym nowym nie jest również przejmowanie poszczególnych dostawców. - Za każdym razem jest to decyzja hodowcy i podejmując ją, kieruje się on troską o rozwój swojego gospodarstwa oraz sytuację finansową rodziny. Jednak sytuacja nie jest jednoznacznie niekorzystna dla mniejszych mleczarni. Ich oferta dla dostawców może być bardziej rozbudowana niż tylko wysokość ceny płaconej za mleko. Nie jest też tak, że duży zawsze zapłaci więcej niż mały - zwraca uwagę ekspert. Podkreśla, że każdy podmiot skupujący mleko musi kierować się rachunkiem ekonomicznym. - Jeśli więc średni lub mały przetwórca uzyskuje odpowiednią marżę ze sprzedaży swoich produktów, może skutecznie rywalizować o dostawcę z większym konkurentem. Nie można też bagatelizować innych czynników, jak na przykład kilkupokoleniowych związków z lokalną spółdzielnią, członkostwo w której przechodziło z ojca na syna wraz z gospodarstwem. Alternatywą dla mniejszych przedsiębiorstw jest ponadto rezygnacja z przetwórstwa – niczym zaskakującym nie jest przecież spółdzielnia mleczarska, która skupuje mleko od swoich członków, a następnie odsprzedaje je dużym przetwórcom. W ten sposób może uzyskiwać dla nich lepsze ceny niż poszczególne gospodarstwa działające samotnie - mówi Arkadiusz Cyman.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Nawiązując do tematu nowoczesnych i wielkich proszkowni wybudowanych przez liderów rynkowych, zauważa iż nowoczesne proszkownie niewątpliwie stanowią dla inwestujących w nie przedsiębiorstw szansę na dynamiczny rozwój, a co za tym idzie, wzmocnienie ich pozycji konkurencyjnej na rynku surowcowym. - Ale trzeba na nie patrzeć również jako na olbrzymią szansę dla całego polskiego mleczarstwa. Stwarzają one bowiem możliwość zagospodarowania nadwyżki mleka w Polsce poprzez zwiększenie jego sprzedaży w kanale B2B. Intensyfikacja współpracy z producentami działającymi w innych sektorach rynku żywności zmniejsza zależność od nastrojów konsumenckich w tradycyjnej kategorii mleczarskiej. Pozwala też korzystać ze współczesnych trendów. Na przykład wzrost popytu na różnego rodzaju odżywki i przekąski dla osób aktywnych fizycznie zaowocował zwiększonym zapotrzebowaniem na sproszkowane białka mleka. Tym konsumentom nie udałoby się sprzedać więcej sera czy masła, ale można ich pozyskać inaczej, wychodząc z ofertą odpowiadającą na ich określone potrzeby. To oczywiście tylko jeden z przykładów na to, że nowoczesne technologie proszkowania mogą przynieść korzyści zarówno firmom, które zdecydowały się na tego rodzaju inwestycje, jak i ich dostawcom – polskim rolnikom - ocenia Arkadiusz Cyman.

Jesteś producentem nabiału (np. sera)? Chcesz sprzedać lub kupić mleko? Dodaj swoje ogłoszenie kupna/sprzedaży w naszym nowym serwisie Giełda Rolna!

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!