Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mleko

Nie ma jednolitej definicji kryzysu na rynku mleka

Obserwując ostatnie wypowiedzi na temat aktualnej sytuacji na rynku mleka czy to prezesów spółdzielni czy też różnych analityków i działaczy mleczarskich można dostrzec pewną prawidłowość – nie ma jednolitej i powszechnie uznanej definicji kryzysu, z którym mamy do czynienia – powiedział w rozmowie z serwisem portalspożywczy.pl Marcin Hydzik, prezes Związku Polskich Przetwórców Mleka.

Nie ma jednolitej definicji kryzysu na rynku mleka
Marcin Hydzik, prezes ZPPM /fot.żelaznastudio

Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
Data: 15-04-2016, 12:35

Jego zdaniem, jest to nie tylko problem teoretyczny, ale ze wszech miar praktyczny – jeżeli umiemy zdefiniować problem to być może łatwiej znajdziemy jego rozwiązanie. Tymczasem kryzys nie jest ciągle zdefiniowany, co powoduje, że propozycje metod jego zażegnania są rozmaite.

- Wiemy, że występuje znacząca nadpodaż surowca. Tendencje wzrostowe w produkcji mleka w UE, ale także w USA i Australii mają się utrzymywać w następujących latach. Ale przecież produkcja mleka w Nowej Zelandii się zmniejszyła, co w pewnym stopniu zrównoważyło wyżej wspomniane wzrosty. Kolejnym źródłem kryzysu ma być zmniejszony import do Chin. Tu jednak widać również odbicie w kierunku jego wzrostu. Oczywiście jedną z głównych przyczyn złego stanu rynku mleka w Unii Europejskiej ma być jakoby embargo rosyjskie (choć Rosja nie należała przecież do głównych partnerów handlowych Polski). Ale znowu – wypowiedzi wielu prominentnych osób z sektora przetwórstwa mleka przekonywały, że w całkowitym rozliczeniu embargo to w niewielkim stopniu wpłynęło na sytuację mleczarstwa w Polsce, gdyż przetwórcy mieli znaleźć nowe rynki zbytu. Z kolei prezesi spółdzielni mleczarskich jeszcze niedawno tłumaczyli swoim dostawcom, że spadek cen skupowanego mleka wynika jednak z rosyjskiego embarga, a nie z nadmiernej podaży – mówi Marcin Hydzik.

- Gdzie więc leży prawda? - pyta. W jego opinii, na polskim rynku wewnętrznym trwa głośne narzekanie na trudną sytuację producentów mleka, którzy z jednej strony zostali obłożeni karami za nadprodukcję, a z drugiej strony cena mleka spada, co generuje kolejne problemy finansowe. Rząd przygotowuje nawet specjalne rozwiązania prawne, które miałyby ograniczyć postępowania egzekucyjne wobec rolników.

 - Generalnie grozić ma nam załamanie produkcji mleka, choć nigdzie nie znalazłem żadnego opisu, co dokładnie ma to znaczyć. Czy będzie to masowe odchodzenie od produkcji mleka przez rolników – a przecież zjawisko to co najmniej od lat 90-tych jest na stałe wpisane w krajobraz polskiego mleczarstwa. Co więcej, występowało już wcześniej w wielu krajach tzw. Starej Unii i nie skończyło się upadkiem tego sektora, ale przeciwnie, jego wzmocnieniem i mocnym sprofesjonalizowaniem. Czy może oznaczać to ma upadłość polskich spółdzielni – ale przecież podczas ostatnich kryzysów to zjawisko nie występowało w dużym natężeniu i miało raczej charakter incydentalny. A znając wyjątkową niechęć do fuzji w spółdzielczości mleczarskiej, należy się raczej spodziewać walki o przetrwanie do smutnego końca, aniżeli umocnienie swojej pozycji rynkowej poprzez łączenie się z innymi podmiotami. Większe zagrożenie dla istnienia zakładów widziałbym raczej w konkurencji eksportowej (niektórzy eksperci stwierdzają, że z Polski trzeba wywieźć już nie 20% czy 30%, a nawet 40% produkcji, aby utrzymać aktualny poziom cen), ale o niej raczej się nie mówi publicznie – mówi prezes ZPPM.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Marcin Hydzik RSS ALERT    /    ZPPM RSS ALERT    /    kryzys na rynku mleka RSS ALERT    /    kryzys mleczarstwa RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.232.146.10
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!