Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu partner serwisu
Mleko

Nie mów fałszywego świadectwa o mleku

Niewiele produktów spożywczych musi mierzyć się tak czarnym PR jak mleko. Poglądy o jego szkodliwości zarówno dla zdrowia, jak i dla środowiska naturalnego słychać praktycznie wszędzie. Co może zrobić branża mleczna, aby w czasach gdy internet i influencerzy kształtują opinie młodego pokolenia, obronić mleko?

Nie mów fałszywego świadectwa o mleku
mleczna środa
Z czarnym PR mleka trzeba walczyć systemowo /fot. Unsplash

Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
Data: 31-03-2021, 08:12
  • Dotychczasowe formy promocji mleka nie wystarczają, aby walczyć z czarnym PR mleka
  • Nie można lekceważyć czarnego PR mleka i jego możliwych skutków
  • O wizerunek mleka trzeba walczyć systemowo i w nowoczesny sposób

 

Czarna legenda mleka rośnie. Niestworzone rzeczy o straszliwych konsekwencjach picia mleka, o gwałconych krowach i cierpieniu planety, można usłyszeć od nieraz wydawałoby się poważnych ludzi. Wiele organizacji tzw. ekologicznych podaje ładnie opakowany, ale mocno stronniczy przekaz, który ma skłonić głównie młodych ludzi do rezygnacji z docenianego przez tysiące lat pożywienia, jakim jest mleko.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Dotrzeć do młodego konsumenta

Branża mleczarska musi zawalczyć o dusze młodego pokolenia Polaków i zmienić oraz unowocześniać swój przekaz. W przeciwnym razie za kilka, kilkanaście lat jego spożycie zacznie trwale spadać. Rodzi się zatem pytanie, jak dotrzeć do młodych ludzi, bo to o nich trzeba głównie zawalczyć. Pomysłów i spojrzeń na to jest wiele.

Zdaniem Waldemara Brosia, prezesa Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich, aby przeciwdziałać czarnemu PR musimy dużo więcej mówić o walorach zdrowotnych mleka i produktów mleczarskich. Powinny być to profesjonalne prowadzone kampanie począwszy od gospodarstw rolników po produkt końcowy. - Polscy rolnicy i przetwórcy spełniają wszelkie surowe normy unijne w tym zakresie tylko musimy dotrzeć z tym przekazem do jak największego grona społeczeństwa - mówi prezes Broś. Przypomina, że w 2020 r. KZSM Zw. Rew. prowadził ogólnopolską kampanię promocyjno-edukacyjną mleka i jego przetworów pn. „Mleko na zdrowie!”, w ramach której zrealizował szereg działań w telewizji i w Internecie – m.in. kąciki kulinarne w „Pytaniu na śniadanie” w TVP 2 i programy autorskie pn. ,,Nasze Najpyszniejsze” w których pokazywane były różne regiony Polski i ich mleczne dziedzictwo - były emitowane we wszystkich regionalnych ośrodkach TVP. Poza kampanią, KZSM podejmował w 2020 r. szereg innych działań marketingowych – wymienić należy promocję filmu „Wybieram produkty mleczarskie” na antenach regionalnych Telewizji Polskiej czy kampanie promocyjne produktów mleczarskich w różnych miastach Polski - w hipermarketach i na autobusach komunikacji miejskiej. - Chcę zwrócić uwagę na bardzo ważna rolę Targów w promocji i ukształtowaniu właściwego wizerunku produkowanej żywności, w tym oczywiście i produktów mleczarskich. Targi są żywym medium bezpośredniego zderzenia przedstawionej oferty z konsumentem. To właśnie na Targach producenci mają szansę zaprezentowania wszelkich nowości oraz ukierunkowania swojej produkcji zgodnie z sugestiami konsumentów. Targi mają ogromną historię i są niezmienne na całym świecie - mówi Waldemar Broś.

Czarny PR należy zwalczać uśmiechem

Z kolei Edward Bajko, prezes Polskiej Izby Mleka i SM Spomlek, zwraca uwagę, że kłopot z czarnym PR jest taki, że trudno jest mu się skutecznie przeciwstawić w białych rękawiczkach. - Odpłacanie pięknym za nadobne skutkuje natomiast narastającą agresją i polaryzacją stanowisk prowadzącą do podziałów na zwalczające się obozy, a wtedy rozum śpi i liczą się wyłącznie emocje. Tak działają politycy i propozycja zakazu reklamowania produktów mleczarskich zgłoszona przez panią europosłankę w tę logikę politycznego działania doskonale się wpisuje. Są na świecie tysiące ludzi, którzy wierzą, że ziemia jest płaska, więc należy oczekiwać, że znajdą się miliony, które uwierzą, że nabiał szkodzi - mówi prezes PIM. Odnosząc się do niedawnej propozycji zakazu reklamowania nabiału i mięsa, mówi, iż trudno mu sobie wyobrazić, że racjonalny polityk na serio wierzy, że rządy państw europejskich zakażą reklamy nabiału, bo uznają, że spożywanie go jest tak samo szkodliwe dla zdrowia jak palenie papierosów albo picie wódki. - Jeżeli w to wierzy, to nie nadaje się do realnej polityki, a jeżeli nie wierzy i zachęca, to cynicznie oszukuje potencjalnych wyborców. Tak, czy siak, powinna się zająć czymś innym - dodaje. W jego opinii, w czarnym PR skierowanym przeciwko hodowli krów wykorzystuje się efektowne chwyty retoryczne licząc na to, że odbiorcy nie będą się nadmiernie doszukiwać w tych wywodach logiki. - Czarny PR należy zwalczać uśmiechem, bo to, co staje się śmieszne przestaje być groźne - dodaje.

Przed lekceważeniem tej kwestii przestrzega natomiast Paweł Kowalski, ekspert sektora rolno-spożywczego w Departamencie Analiz Makroekonomicznych Banku Pekao S.A. - Sądzę, że najgorszym rozwiązaniem byłoby ignorowanie tej kwestii lub traktowanie jej z lekceważeniem. Popularność postaw ekologicznych w Europie i w Polsce rośnie od dawna, w związku z czym tego rodzaju retoryka zyskuje coraz większy posłuch w społeczeństwie. To z kolei skutkować będzie rosnącą skłonnością instytucji unijnych, a z czasem być może także krajowych, do wprowadzania niekorzystnych dla branży regulacji - mówi ekspert. Uważa, że zagrożeniem nie musi być przy tym jedynie kwestia otoczenia regulacyjnego, lecz również możliwe zmiany preferencji konsumentów np. pod wpływem wysokiej intensywności komunikatów opisujących szkodliwe aspekty produkcji mlecznej. Nawet jeżeli dzisiaj podobne postulaty wydają się często dość egzotyczne, to w horyzoncie kilku – kilkunastu lat mogą okazać się całkiem realnym zagrożeniem.

 

W dalszej części można przeczytać o metodach dezinformacji dotyczącej mleka oraz o zaleceniach ekspertów jak realnie i skutecznie może odpowiedzieć branża mleczarska. Cały artykuł dostępny jest w Strefie Premium.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Czarny PR mleka RSS ALERT    /    promocja mleka RSS ALERT    /    wizerunek mleka RSS ALERT    /    Waldemar Broś RSS ALERT    /    Edward Bajko RSS ALERT    /    Paweł Kowalski RSS ALERT

KOMENTARZE (9)

  • Piotr 2021-03-31 10:08:12
    nie ma czegoś takiego jak czarny PR mleka, jest tylko panika, że wmawiana zdrowotność mleka przez lata, nie wytrzymuje konfrontacji z naukowymi opracowaniami na temat wątpliwych korzyści z picia mleka krowy czy innych zwierząt przez człowieka
    • m4r 2021-03-31 21:06:26
      Mleko nie jest doceniane że względu na zbyt niska cene. Suplementy jodu, witamin z grupy B, wapnia sprzedają sie rewelacyjnie. Nikt nie docenia mleka jako waznego źródła tych składników - a szkoda. Nasze zdrowie w naszych rękach
      • Ania 2021-03-31 22:20:39
        Ja po mleku mam wzdęcia. Nie wiem jakie korzyści mogę mieć pijąc mleko w wieku 34 lat. Poza tym, że jest smaczne, nie dostarczy mi żadnych dodatkowo wartości odżywczych, których dostarczają rośliny 🤷‍♀️
  • Ania 2021-03-31 22:35:03
    To chyba proste - po latach ludzie zrozumieli, że mleko jest rewelacyjnym produktem bogatym we wszelakie składniki których potrzebuje... CIELAK. Żadne zwierzę w przyrodzie w doroslym wieku nie spozywa mleka.
  • Marcin 2021-03-31 23:57:11
    Propaganda na poziomie TVP - to doprawdy żenujące.
  • Kitresist 2021-04-01 11:41:36
    a może zamiast zawracania kijem Wisły zrobilibyście coś by ograniczyć poziom antybiotyków, sterydów i innej chemii w krowach i mleku. Przecież te normy unijne dotyczą tylko wyjaławiania życia z mleka, a nie jego wartości. Pasteryzacja powoduje wyjałowienie. Ludzie nie są głupi
  • Małgośka 2021-04-02 17:23:58
    Zabrakło mi wywodu na temat kazeiny zawartej w mleku oraz jej "dobroczynnego " działania.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.174.50
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!