Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mleko

Oznaczenia BIO czy EKO nie dla każdego

Od kilkunastu lat trwa moda na ekologiczną żywność. Coraz więcej sklepów spożywczych ma specjalne działy poświęcone organicznym produktom, a w większych miastach powstają całe markety poświęcone tylko towarom ekologicznym. Nic więc dziwnego, że przedsiębiorcy, chcąc skorzystać z tego trendu, prześcigają się w oferowaniu produktów oznaczanych „BIO” czy „EKO”. Oznaczenia te nie tylko zachęcają klientów do zakupu, ale także pozwalają na sprzedaż towaru za wyższą cenę, gdyż dla konsumenta towar BIO, czy EKO zdaje się być zdrowszy i lepszej jakości. Przedsiębiorcy nie zdają sobie jednak często sprawy z faktu, że takimi oznaczeniami nie można się posługiwać dowolnie - powiedziała serwisowi portalspożywczy.pl Ewa Gryc-Zerych, rzecznik patentowy z Kancelarii Patentowo-Prawnej VenaPatis.

Oznaczenia BIO czy EKO nie dla każdego
Nie każdy produkt można oznaczyć jako EKO /Fot. Shutterstock

Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
Data: 10-06-2020, 11:12

Zwraca uwagę, że aby używanie oznaczeń BIO lub EKO było zgodne z prawem nie wystarczy w tym zakresie sam fakt, że składniki, których użyto do produkcji są zdrowe i naturalne. Proces produkcyjny musi bowiem zostać potwierdzony odpowiednim certyfikatem. W Polsce działa obecnie 13 jednostek certyfikujących, a aktualną ich listę można znaleźć tutaj. Jednostka certyfikująca wydaje certyfikat na 1 rok z możliwością corocznego jego odnawiania. Regulacje dotyczące produktów ekologicznych mają charakter jednolity w całej UE. Dokładnie kwestie te zostały uregulowane w Rozporządzenie Rady (WE) z dnia 28 czerwca 2007r. nr 834/2007 w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych.

- Wielu przedsiębiorców stawia jednak pytanie - czy brak unijnego certyfikatu ekologicznego można „obejść” poprzez rejestrację znaku towarowego z członem EKO lub przez zamieszczenie tego członu w nazwie firmy? Zarejestrowanie w Urzędzie Patentowym znaku towarowego z oznaczeniem BIO lub EKO nie legalizuje używania tych oznaczeń bez certyfikacji. Oznaczenie typu BIO, czy EKOLOGICZNY samo w sobie nie może być znakiem towarowym, gdyż nie spełnia podstawowej funkcji identyfikującej przedsiębiorcy. Oznaczenia te nie mogą być także zawłaszczone przez jednego przedsiębiorcę. Co więcej, użycie tych oznaczeń w znaku towarowym nie daje prawa do żądania od innego podmiotu zaniechania używania tożsamych oznaczeń. W przypadku symbolu ekologicznego „euroliścia” jest on wyłączony spod rejestracji jako znak towarowy, a zgłoszenie takiego oznaczenia do ochrony będzie skutkowało odmową rejestarcji. Podobnie użycie oznaczenia BIO czy EKO w nazwie firmy, jeżeli przedsiębiorstwo nie stosuje się do reguł produkcji ekologicznej jest także objęte zakazem używania tych oznaczeń. Takie rozwiązanie ma na celu ochronę konsumentów przed mylnym postrzeganiem jakości produktów - mówi Ewa Gryc-Zerych. Zauważa, że w wyniku powyższej regulacji zmian musiały dokonać znane marki herbat BIOFIX, czy też Bio-Active, które stały się odpowiednio BIFIX i Big-Active.

Rozporządzenie wskazuje przy tym, że zakazane jest nie tylko bezpodstawne używanie słów pochodnych od „ekologiczny”, „eko” oraz „bio”, ale także innych określeń odnoszących się do ekologicznej metody produkcji - oznaczenia EKO i BIO są zatem w tym zakresie jedynie czołowymi przykładami. Za naruszające te reguły można by bowiem uznać także przykład określenia „100% naturalnie”.

więcej informacji:

znakowanie produktów spożywczych RSS ALERT    /    Bio RSS ALERT    /    Eko RSS ALERT    /    Ewa Gryc-Zerych RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.51.33
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!