• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Pandemia sparaliżowała Mleko w szkole

Największym wyzwaniem dla polskiego sektora mleczarskiego była niewątpliwie pandemia koronawirusa, jednak wbrew pierwotnym obawom unijny i światowy sektor mleczarski zniósł ją całkiem nieźle - powiedział serwisowi portalspożywczy.pl Marcin Hydzik, prezes Związku Polskich Przetwórców Mleka.
  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 19-04-2021, 11:55
Pandemia sparaliżowała Mleko w szkole
Marcin Hydzik, prezes ZPPM
  • Europejski sektor mleczarski okazał się być odporny na COVID-19.
  • Największym problemem związanym z pandemią była realizacja programu „mleko w szkole”.
  • Od końca 2020 roku zaczęły rosnąć koszty produkcji mleka.

- W naszej branży przeważa jedna opinia – europejski sektor mleczarski okazał się być odporny na COVID-19. Odnotowano wzrost dostaw mleka surowego i produkcji większości produktów gotowych względem roku 2019. Ceny również utrzymywały się na zadowalającym poziomie. Zatem ogół branży nie odczuł negatywnych skutków ekonomicznych epidemii. Natomiast w początkowej jej fazie problem był brak jasnych wytycznych związanych z utrzymywaniem reżimu sanitarnego w gospodarstwach i zakładach przetwórczych. Branża obawiała się wprowadzenia surowych obostrzeń w przemieszczeniu się osób i towarów na terenie kraju, jak i UE i rozważała różne scenariusze na wypadek gdyby nagle zakazano odbioru mleka z danego powiatu lub województwa lub gdyby jeden lub kilka zakładów mleczarskich musiałby zostać zamknięte z powodu kwarantanny – na szczęście do takiej sytuacji nie doszło. Pojawiły się również przejściowe problemy w transporcie transgranicznym, ale na szczęście zostały one szybko rozwiązane - mówi Marcin Hydzik.

Jego zdaniem, największym problemem związanym z pandemią była realizacja programu „mleko w szkole”. Z powodu zamknięcia placówek oświatowych, firmy zaangażowane w program nie mogły dostarczać swoich towarów, nie było gdzie magazynować już wyprodukowanych na potrzeby programu przetworów mlecznych, no i rzecz jasna pojawiły się problemy z płatnościami za zakontraktowane ale niemożliwe do realizacji dostawy.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Innym problemem, który zaczął narastać w końcówce 2020 roku były rosnące koszty produkcji mleka. Mniejsza niż zazwyczaj produkcja soi oraz rzepaku, a także duży popyt importowy ze strony chińskiego rolnictwa, jak również ogólny wzrost cen zbóż, przekładają się rzecz jasna na wzrost cen pasz.- Jednakże należy zauważyć, że mimo procesów koncentracyjnych na poziomie produkcji mleka, w Polsce nadal przeważają gospodarstwa małe – utrzymujące średnio ok. 20 krów lub nawet mniej. Gospodarstwa takie najczęściej korzystają z pasz objętościowych, produkowanych przez samych rolników i w ich przypadku wzrost cen śruty sojowej czy rzepakowej nie będzie aż tak bardzo odczuwalny - uważa prezes ZPPM.

- Natomiast gospodarstwa, które utrzymują stada o wiele większe niż średnia dla Polski, a w celu zwiększenia mleczności krów oprócz pasz objętościowych, stosują również pasze treściwe, w tym również pasze przemysłowe, w zależności od zmian cen skupu mleka albo ograniczą stosowanie pasz kupowanych na rynku, a tym samym zmniejszą produkcję albo jeżeli sytuacja na to pozwoli nieco zmniejszą swoją rentowność, utrzymując jednak produkcję na dotychczasowym poziomie. Zapewne większość z nich nie będzie w stanie zrównoważyć rosnących cen pasz poprzez zwiększenie stada ze względu na ograniczenia w infrastrukturze i areale pastwisk. Z kolei zwiększenie wydajności wymaga stosowania drożejących pasz śrutowych i tak koło się zamyka. Niektórzy duzi producenci twierdzą, że podniesienie cen w skupie nawet o 10 groszy nadal nie rozwiąże problemu rosnących kosztów zakupu pasz - mówi prezes Hydzik.

Jesteś producentem nabiału (np. sera)? Chcesz sprzedać lub kupić mleko? Dodaj swoje ogłoszenie kupna/sprzedaży w naszym nowym serwisie Giełda Rolna!

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!