• partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

PIH: Co drugie jajo jest źle oznakowane

Inspekcja Handlowa ostrzega - niemal co drugie jajo jest źle oznakowane. A w kraju rośnie zainteresowanie jajami ekologicznymi.
  • Autor: Metro
  • Data: 09-04-2009, 09:42
PIH: Co drugie jajo jest źle oznakowane
fot. ekofood.pl

- Co roku zapotrzebowanie na nie rośnie o jedną trzecią. Gospodarstwa nie nadążają z dostawami - mówi Andrzej Czachorowski, właściciel firmy Czachorowski, która skupuje jaja od producentów i sprzedaje je potem w całym kraju.

Klientowi cena nie przeszkadza. Za osiem eko-jaj w delikatesach takich jak Bomi czy Piotr i Paweł płaci ok. 10 zł. Dziesięć zwykłych jaj klatkowych kosztuje ok. 5 zł. Ekologiczne muszą być droższe. - Przy kurach chodzę od 5 rano do 23. Karmię je zbożem, łubinem, chronię przed drapieżnymi ptakami - opowiada Henryka Kozłowska, właścicielka gospodarstwa ekologicznego w Sulimierzu na Dolnym Śląsku. Za jedno jajo zniesione przez kurę zielononóżkę w jej gospodarstwie (ma ich 800), trzeba zapłacić 85-90 groszy. Jednak jako wiejskie można kupić też jajka od kur, z którymi nikt tak humanitarnie się nie obchodzi, choć etykieta sugeruje co innego. Np. w Tesco pod nazwą "wsie jaja" sprzedawane są jaja od kur chowanych w klatkach. - Nazwa nie odnosi się do pochodzenia jaj. Wszystkie informacje na temat wytworzenia produktu umieszczone są na opakowaniu. Poza tym chów klatkowy nie wyklucza tego, że jaja zostały wyprodukowane na wsi. Część producentów, od których kupujemy jajka, ma swoje firmy na wsiach. Przy tworzeniu nazwy chodzi o stworzenie dobrych skojarzeń. Np. mleko "Łaciate" nie jest łaciate, tylko białe - mówi Michał Kubajek z biura prasowego Tesco.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Z kontroli Inspekcji Handlowej wynika, że tego typu zabiegi stosuje się na szeroką skalę: aż 46 proc. sprzedawanych w sklepach i hurtowniach jaj ma niewłaściwe oznaczenia. Najczęściej nieprawidłowości dotyczą właśnie oznaczenia sposobu chowu kur oraz ilustracji zamieszczonych na opakowaniach. - To chwyt marketingowy, który celowo wprowadza klientów w błąd - ocenia Paweł Olek, prezes kaliskiego oddziału Federacji Konsumentów. Kara za manipulację jest raczej symboliczna - sprzedawca może dostać od Inspekcji Handlowej mandat do 500 zł.

Zdaniem dr Józefy Krawczyk z Instytutu Zoologii w Krakowie jaja z ferm nie są takie złe. - O jakości jajka nie świadczy to, czy kura chodziła wolno po podwórku, ale to, co dostaje do jedzenia. A tu lepiej wypadają jaja z dużych ferm. Kury dostają zbilansowany pokarm. Nie przesadzałabym też ze stresem u kur - oceniła w rozmowie z "Metrem". - Są już specjalne modyfikowane genetycznie gatunki, które po prostu lubią siedzieć w klatkach i nie odnalazłyby się na wolności. A tych, które chodzą po polu, czasem mi bardziej żal - czy deszcz, czy słota, taplają się w błocie.

więcej informacji:

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • obserwator 2009-11-12 08:21:20

    Coś nie tak w tym naszym kraju! Dwie instytucje zajmują się tymi sami kontrolami, a więc pieniądze podatników są fatalnie wydawane. IJHARS i IH powinny byc połączone w jeden departament w UOKiK. Dlaczego nikt nie jest w stanie podjąć tej jedynej racjonalnej decyzji?

    Odpowiedz

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!