Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mleko

Polacy są nieufni wobec GMO

Polscy konsumenci nieufnie podchodzą do żywności modyfikowanej genetycznie, postrzegają ją jako szkodliwą, wywołującą skutki uboczne. Pokazują to różne badania ankietowe prowadzone na przestrzeni ostatnich lat. Polacy wiążą spożywanie GMO z ryzykiem występowania nowych chorób i alergii oraz niekontrolowanych zmian genetycznych.

Polacy są nieufni wobec GMO
Polacy są nieufni wobec GMO /fot. Shutterstock

Autor: portalspożywczy.pl/PIM
Data: 31-08-2020, 12:56

Nieufność polskich konsumentów wobec żywności GM spowodowana jest m.in. krótkim okresem stosowania modyfikacji genetycznych, a co za tym idzie brakiem wiarygodnych badań naukowych dotyczących ich wpływu na zdrowie.

Z sondażu przeprowadzonego kilka lat temu przez CBOS wynika, że aż 76% ankietowanych Polaków dostrzega w GMO ryzyko występowania nowych chorób i alergii, a 67% niekontrolowanych zmian genetycznych.

Także ankieta przeprowadzona przez naukowców z Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu - dr. Piotra Rzymskiego oraz Aleksandrę Królczyk - wykazała, że polskie społeczeństwo obawia się GMO. Aż 61% ankietowanych stwierdziło, że GMO jest niebezpieczne dla zdrowia. Badane osoby deklarowały, że obawiają się spożywania żywności GM, gdyż jest mniej zdrowa od konwencjonalnej. Wielu respondentów przyznało, że obawia się żywności GM, bo może ona powodować raka, alergie czy szkodzić środowisku.

Również z badań konsumenckich opublikowanych w 2018 r. przez Uniwersytet Rolniczy w Krakowie (przeprowadzonych przez Barbarę Krzysztofik) wynika, że Polacy uważają GMO za niewłaściwie przebadane i sądzą, że ryzyko stosowania genetycznie modyfikowanej żywności może być większe niż korzyści. Na pytanie czy GMO może negatywnie wpłynąć na zdrowie, aż 65,8% ankietowanych odpowiedziało twierdząco. Natomiast wszyscy respondenci zgodzili się z twierdzeniem, że organizmy i żywność GM nie zostały jeszcze dokładnie przebadane przez naukowców, więc nie są znane skutki ich oddziaływania na środowisko oraz na zdrowie człowieka.

Jak widać, polscy konsumenci wciąż obawiają się GMO i wolą wybierać produkty, które ich nie zawierają. Jednocześnie na półkach sklepowych przybywa certyfikowanych produktów oznaczonych jako „Bez GMO" lub „Wolne od GMO", także mleczarskich - pochodzących od krów karmionych paszami niezawierającymi GMO. Coraz więcej firm decyduje się na wdrożenie standardu Polskiej Izby Mleka „Bez GMO". Są to mleczarnie i producenci pasz, którzy dostrzegają zapotrzebowanie rynku na certyfikowane produkty. Wśród nich jest m.in. spółka Kamiz.

- Takie są obecnie wymagania rynku - mówi Katarzyna Chaberek, przedstawicielka firmy Kamiz s.j. - Dzięki certyfikatowi "Bez GMO" możemy dotrzeć z naszymi paszami do większej ilości klientów.

Kampania „Wolne od GMO" realizowana jest przez Polską Izbę Mleka i sfinansowana z Funduszu Promocji Mleka.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

wolne od GMO RSS ALERT    /    mleko bez GMO RSS ALERT    /    Polska Izba Mleka RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.137.159
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!