• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Polscy mleczarze wolą konkurować niż współpracować

Nawet obecny kryzys na rynku mleka nie potrafi zmusić polskich mleczarni do współdziałania, wolą ze sobą ostro konkurować. Zupełnie inaczej wygląda to na zachodzie Europy gdzie nawet duże firmy poszukują możliwości wzmocnienia swojej pozycji na rynku, czy obniżenia kosztów funkcjonowania przez podejmowanie wspólnych działań lub łączenie firm.
  • Autor: Jadwiga Seremak-Bulge
  • Data: 06-03-2009, 09:33

Trwające nieprzerwanie od stycznia 2008 r. obniżki cen skupu mleka oraz brak innych działań wskazują, że dla polskich mleczarni jest to jedyna możliwa reakcja na przedłużającą się dekoniunkturę na rynku mleka. W okresie od grudnia 2007 do stycznia 2009 r. przeciętna cena skupu mleka spadła o 40 proc. do 87,92 zł/100 l, co stanowiło równowartość 22,28 euro/100 kg. Ceny powróciły więc do poziomu z 2004 r.

W listopadzie 2008 r. niższe ceny za mleko otrzymywali tylko producenci mleka na Litwie, Łotwie, a spoza Unii Europejskiej w Nowej Zelandii. W pozostałych krajach członkowskich ceny były wyższe niż w Polsce o 7-15 proc. (Belgia, Estonia, Węgry, Niemcy) do 25-45 proc. (Wielka Brytania, Szwecja, Dania, Holandia, Francja, Portugalia, Hiszpania, Irlandia), nie wspominając o takich krajach jak Finlandia, Grecja, Włochy tradycyjnie będących najdroższymi producentami w UE.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Mimo to skup mleka nieprzerwanie rośnie od grudnia 2007 r., i jak można przypuszczać trend wzrostowy utrzyma się co najmniej do połowy 2009 r. Nie oznacza to, że tak będzie i w bardziej odległej perspektywie. W starych krajach członkowskich część rolników zaczyna rezygnować z produkcji mleka, przy mniejsze skali obniżek cen. Dostawy mleka do mleczarni spadają , i jak szacuje się kwota mleczna w UE-15 oraz w całej Unii w roku 2008/09 nie zostanie wykorzystana.

W starych krajach członkowskich nawet bardzo duże firmy poszukują możliwości wzmocnienia swojej pozycji na rynku, czy obniżenia kosztów funkcjonowania przez podej-mowanie wspólnych działań lub łączenie firm. Np. niemieckie firmy Humana Milchunion i Nordmilch, mające 25 proc. udział w skupie mleka będą prowadzić wspólną dystrybucję nie-których przetworów mlecznych. W Holandii dwie największe firmy Campina i Friesland podjęły w 2007 r. decyzje o fuzji.

Nasze wielokrotnie mniejsze firmy ciągle działają w pojedynkę, ostro z sobą konkurując i narzekając na bezwzględne wykorzystywanie np. przez sieci handlowe ich pozycji rynkowej. To konserwatywne podejście do rynku i jego wyzwań sprawia, że niedostateczne wykorzystanie potencjału produkcyjnego przemysłu mleczarskiego w 2009 r. i wysokie obciążenie kosztami majątkowymi jest nie mniejszym problemem niż było na początku lat 90., mimo że potencjał ten w większości został odnowiony. Będzie też poważną przeszkodą w przygotowaniu do funkcjonowania na zliberalizowanym rynku po likwidacji kwot mlecznych w 2015 r.

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Taxi 2009-03-18 11:34:16

    Fuzje, przejęcia i inne formy współpracy w mleczarstwie rozwiniętych krajów UE są naturalnym zachowaniem przedsiębiorców. W Polsce biznes niesie w sobie więcej emocji niż rachunku ekonomicznego, stąd nie liczą się nawet ewidentne korzyści. Do zachowań racjonalnych należy dorosnąć. W mleczarniach nie widać, ani chęci takich działań ani nawet prawdziwej dyskusji. I tu rola dla Pani Profesor edukować i uczyć, że przetwórstwo mleka w sferze reguł biznesowych i rynkowych nie różni się od produkcji płyt gipsowych.

    Odpowiedz

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!