Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Polska jest jednym z największych dostawców mleka do Chin

  • Autor: opr. RW
  • Data: 28-06-2022, 15:06
Jak wynika z danych programu Trade Milk, Polska jest obecnie jednym z największych dostawców importowanego mleka i produktów mlecznych do Chin. Najczęściej sprzedawane produkty to mleko, śmietana i serwatka. Stale rośnie także wolumen polskiego sera i masła eksportowanego do Chin.
Polska jest jednym z największych dostawców mleka do Chin
Polska jest jednym z największych dostawców mleka do Chin /fot. Shutterstock

Polska piątym producentem mleka w Europie

W 2021 r. Polska była 5-tym największym producentem mleka w UE, po Niemczech, Francji, Holandii i Włoszech, oraz 14-tym na świecie, z 2% udziałem w globalnej produkcji mleka. 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Od 1990 r. Polska znacząco poprawiła samowystarczalność w produkcji mleka i produktów mlecznych. W 2018 r. stopień samowystarczalności, mierzony relacją produkcji krajowej do konsumpcji krajowej, utrzymywał się na poziomie 122-124%, co już wówczas dawało możliwość sprzedaży nadwyżek na rynkach zagranicznych. W rezultacie w latach 2015-2021 z Polski wywożono średnio 30-32% wielkości krajowej produkcji mleka.

Polski eksport mleczarski do Chin wzrósł o ponad 30 proc.

 W pierwszej połowie 2021 r. polski eksport produktów mleczarskich do Chin wzrósł o 34 proc. w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku. Jedynie początek 2022 i kolejny lockdown w związku z epidemią covid-19 Chinach przyniósł lekkie zahamowanie tendencji wzrostowej.

Polskie mleko i produkty mleczne są konkurencyjne cenowo wśród krajów UE. Cena polskiego mleka jest także średnio o 50% niższa niż w Chinach. Jest to możliwe między innymi dzięki temu, że transport polskich produktów mlecznych do Chin odbywa się głównie drogą kolejową – pierwszy tzw. “Mleczny Pociąg” ruszył w 2020 r.

Siła polskich marek mleczarskich

Według danych chińskiego giganta e-commerce Jingdong, jedna z polskich marek mleka zajęła 9-te miejsce w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych marek mleka na rynku chińskim i 3-cie miejsce w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych produktów indywidualnych. Dwie polskie marki mleka zajęły odpowiednio 3-cie i 4-te miejsce na liście importowanego mleka.

Program Trade Milk jest sfinansowany z Funduszu Promocji Mleka, realizowany przez Polską Izbę Mleka.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Powiązane tematy:

Partner serwisu
  • partner portalu
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!