• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Polskie mleczarnie zmieniają strukturę produkcji

Dobra sytuacja na światowym rynku mleka, przejawiająca się wysokimi cenami tzw. commodities (mleko w proszku, masło) przełożyła się na zmianę struktury produkcji w kraju. W przeciągu pierwszych czterech miesięcy br. przedsiębiorstwa zatrudniające 50 osób i więcej zwiększyły przede wszystkim produkcję przetworów stałych - ocenia Bank BGŻ.
  • Autor: Bank BGŻ
  • Data: 31-05-2011, 11:56
Polskie mleczarnie zmieniają strukturę produkcji

Jak podaje Bank BGŻ, w okresie tym wytworzono o ponad 22 proc. więcej niż w analogicznym czasie 2010 r. mleka i śmietany w postaci stałej - produkcja osiągnęła poziom 40,6 tys. t - oraz o prawie 2 proc. więcej masła (58 tys. t).

Podobnie jak w ubiegłym roku dynamicznie rozwijała się produkcja serów świeżych i twarogów - w styczniu-kwietniu br. zwiększyła się o ponad 8 proc., do 128 tys. t, wyhamowało natomiast obserwowane od wejścia Polski do UE tempo wzrostu produkcji jogurtów - do niespełna 1 proc. w skali rocznej. Ponadto, o prawie 10 proc. zmniejszono przetwórstwo mleka na śmietanę, a o ponad 3 proc. na sery dojrzewające.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Zwiększone w stosunku do 2010 r. ilości mleka w proszku kierowane były w głównej mierze na rynki zagraniczne. W I kwartale br. eksport mleka i śmietany zagęszczonych zwiększył się o prawie 30 proc. w relacji rocznej do 25,6 tys. ton. Zawdzięczamy to przede wszystkim zwiększonym zakupom ze strony Algierii, gdzie sprzedaliśmy 8,7 tys. t produktu wobec zaledwie 0,5 tys. t w ubiegłym roku. Dzięki wzrostom cen zarówno OMP jak i PMP na rynkach światowych, wartość ich wywozu w badanym okresie zwiększyła się o 67 proc. do 60,5 mln EUR.

Biorąc pod uwagę wolumen, w I kwartale br. przedsiębiorstwa zwiększyły także eksport masła - o około 62 proc. do 10,2 tys. ton. Podstawowym rynkiem zbytu w tym roku stały się Niemcy z około 21 proc. udziałem oraz Uzbekistan (15 proc.) i Niderlandy (12 proc.).

W przypadku pozostałych przetworów mleczarskich odnotowano spadek ilości wywozu. Sprzedaż zagraniczna serów i twarogów obniżyła się o około 13 proc. w relacji rocznej do 29,0 tys. t, jogurtów, maślanki o 6 proc. do 31,5 tys. t, zaś mleka płynnego i śmietany o 68 proc. do 20,3 tys. ton.

Niemniej, wysokie ceny przetworów sprawiły, że całkowita wartość eksportu artykułów mlecznych zwiększyła się o około 14 proc. do 269,4 mln EUR, w tym mleka w proszku o 67 proc. do 60,5 mln EUR, masła o 117 proc. do 38,0 mln EUR a serwatki utrzymała się na poziomie z 2010 r., tj. 23,4 mln EUR. Spadły natomiast przychody ze sprzedaży jogurtów - o około 2 proc. do 32,1 mln EUR oraz serów - również o około 2 proc. do 90,6 mln EUR.

Po ożywieniu notowanym w ubiegłym roku, w I kwartale br. ponownie obniżyły się obroty handlowe z Rosją. Wartość eksportu przetworów mleczarskich do tego kraju zmniejszyła się o około 30 proc. do 10,4 mln EUR. Niemniej, co istotne, nadal rośnie sprzedaż w tym kierunku serów - w okresie styczeń-marzec br. o 8 proc. do 7,7 mln EUR - informuje Bank BGŻ.

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!