• partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Pomimo kryzysu polskie mleczarnie wyeksportowały swoje produkty za rekordowe 1,21 mld euro

Mimo złej koniunktury na światowych rynkach mleczarskich, polski eksport tego typu towarów osiągnął w 2008 roku rekordową wartość 1,21 mld euro - o 4 proc. powyżej najlepszego dotąd wyniku z 2007 r. Import zmalał w tym czasie o ponad 4 proc. do 248 mln euro. Dodatnie saldo wymiany było rekordowo wysokie - 965 mln euro.
  • Autor: Źródło: FAMMU/FAPA, obliczenia własne na bazie danych CIHZ
  • Data: 14-03-2009, 23:02
Pomimo kryzysu polskie mleczarnie wyeksportowały swoje produkty za rekordowe 1,21 mld euro

Warto jednak zauważyć, że drugie półrocze ub. r. okazało się dużo gorsze niż II połowa 2007 r. W III kwartale ub. r. wartość wywozu była mniejsza o 15 proc., a w IV - o 4 proc. niż rok wcześniej, i to mimo silnej deprecjacji złotówki, co powinno teoretycznie pobudzać wywóz. Jednak główni odbiorcy nabiału z Polski, państwa UE, już wtedy zmagały się z kryzysem gospodarczym, a w sektorze mleczarskim - ze spadkiem cen i nadwyżkami podaży. Tym samym zmalał ich popyt, nawet na tańsze artykuły mleczne.

Nabiał sprzedawano po znacznie niższych cenach, o czym świadczy duży wzrost wolumenu wywozu przy nikłej zwyżce wartości.
Rekord wywozu należy zawdzięczać przede wszystkim 27 proc. wzrostowi eksportu serów i twarogów, a także skromniejszemu przyrostowi wartości sprzedaży mleka płynnego i śmietany oraz jogurtów i napojów mlecznych.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Natomiast mimo dużego, bo aż 35 proc. wzrostu wolumenu wywozu mleka w proszku (do 134 tys. ton), przede wszystkim odtłuszczonego, jego wartość zmalała o 4 proc. wskutek silnego spadku cen światowych, a tym samym wartości transakcyjnych sprzedaży tego wyrobu z Polski. Sprzedaż masła za granice spadła wartościowo o 11 proc., a prawdziwe załamanie nastąpiło w eksporcie serwatki (spadek o ponad połowę, przy zbliżonym wolumenie).

Mimo wszystko w każdym z segmentów zachowano dodatnie saldo handlu zagranicznego, spadł bowiem i tak niezbyt znaczący import. Najważniejszym produktem przywozu mlecznego pozostały sery (mimo spadku tonażu i wartości), ale wyraźnie wzrosło znaczenie mleka w proszku. Była to jedyna grupa produktów mlecznych, gdzie odnotowano wzrost wolumenu przywozu. Tak w eksporcie, jak i imporcie pogorszenie koniunktury było najmocniej odczuwane w handlu serwatka (wartość spadła prawie o 1/3).

Jeśli chodzi o strukturę geograficzna handlu mleczarskiego, eksport kierowano głównie do państw UE - ponad 81 proc. wartości łącznego wywozu nabiału (wobec 77 proc. rok wcześniej) lub 987 mln euro, przy czym wzrosła rola NPCz - nowych państw członkowskich. Tempo zwyżki eksportu mleczarskiego na Jednolity Rynek było wyższe niż ogólne i wyniosło 10 proc. (w tym do NPC z 27 proc.).

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • rolnik 2009-03-25 08:54:30

    czemu tak nisko płacą za mleko

    Odpowiedz

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!