Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu partner serwisu
Mleko

Prezes Spomleku: Konsumenci nie są gotowi na Zielony Ład (wideo)

Mleczarstwo ma wiele możliwości jeśli chodzi o zielony lad. Mam wrażenie, że wiedza o co chodzi w tej strategii jeszcze nie jest powszechna, ale uważam, że mleczarstwo jest bardziej przygotowane niż konsumenci - powiedział serwisowi portalspożywczy.pl Edward Bajko, prezes Spomleku i Polskiej Izby Mleka.

Prezes Spomleku: Konsumenci nie są gotowi na Zielony Ład (wideo)
Edward Bajko

Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
Data: 22-01-2021, 10:44

W jego opinii, najmniej przygotowani na Zielony Ład są konsumenci, chociaż zupełnie nie zdają sobie z tego sprawy. - Jest tak dlatego, że w ogromnym skrócie, Zielony Ład zakłada działania w kierunku bardziej ekstensywnego rolnictwa i droższego przetwórstwa. Krótko mówiąc idzie w kierunku droższej produkcji żywności - mówi nasz rozmówca.

Zauważa, że oczywiście w Zielonym Ładzie jest też wśród celów zapewnienie tzw. bezpieczeństwa żywnościowego i dostępności cenowej żywności. - Trudno jednak te dwa cele pogodzić, gdyż są one ze sobą kompletnie sprzeczne - mówi.

W tym dokumencie, zdaniem prezesa Bajko, jest jeszcze więcej sprzeczności. - Mamy zapis, że trzeba mniej zużywać środków ochrony roślin, czy mniej nawozów. Jeśli ma być mniej nawozów sztucznych, zatem trzeba więcej nawozów naturalnych, czyli obornika. Jeśli jednak równocześnie chcemy ograniczać hodowlę, to skąd ten obornik brać? To są rzeczy, które nie wspomagają się wzajemnie, a w jakiś sposób wykluczają - zauważa Edward Bajko.

Podkreśla, że to wszystko spowoduje wzrost kosztów, a więc musi spowodować wzrost cen dla konsumentów, obniżenie wielkości produkcji, a więc zmniejszenie eksportu. Zastrzega, że przy obecnej nadwyżce produkcji żywności nam starczy, ale na pewno ucierpi na tym eksport.

Szef Spomleku i Polskiej Izby Mleka dostrzega jeszcze jeden aspekt. - Jeśli produkty produkowane w Europie zielonego ładu będą droższe, to co zrobić z importem żywności z krajów, gdzie takie przepisy nie istnieją? Taka żywność będzie bardzo konkurencyjna cenowo. Będzie po prostu tańsza - mówi.

Niezależnie na ile europejscy konsumenci będą doceniali szczytne idee Zielonego Ładu, to przy półce mogą wybrać produkt po prostu tańszy.

- Mam wrażanie, że autorzy tych haseł, Zielonego Ładu, nie dostrzegają wielu konsekwencji, jakie to może za sobą nieść - uważa Edward Bajko.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Edward Bajko RSS ALERT    /    Spomlek RSS ALERT    /    Zielony Ład RSS ALERT    /    Polska Izba Mleka RSS ALERT    /    mleczarstwo RSS ALERT    /    rolnictwo RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.36.32
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!