Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu partner serwisu
Mleko

Prezes ZPPM: Handel z Rosją jest tylko dla silnych partnerów

Polskie mleczarstwo ma w Rosji do wyboru dwie strategie. Albo rozwijanie tradycyjnego eksportu albo joint venture z Rosjanami, czego będą mogły się podjąć jedynie ci przetwórcy, którzy mają silną pozycję ekonomiczną i których stać na długi okres zwrotu zainwestowanego kapitału - powiedział serwisowi portalspożywczy.pl Marcin Hydzik, prezes ZPPM.

Prezes ZPPM: Handel z Rosją jest tylko dla silnych partnerów

Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspozywczy.pl
Data: 21-01-2010, 12:49

Prezes ZPPM-u dostrzega dwie możliwe, główne strategie wejścia do Rosji. Są to zwiększenie eksportu z Polski i zbudowanie, zakup lub też stworzenie joint venture z partnerem rosyjskim już na terenie Federacji. - O ile pierwsza strategia na pierwszy rzut oka wydaje się łatwiejsza, to jednak jest ona narażona na nieustanne zmiany wymogów sanitarnych obejmujących zakłady przemysłu spożywczego chcące eksportować do Rosji. Dominuje tu zatem duża niepewność i uzależnienie od nie zawsze merytorycznych decyzji władz rosyjskich - mówi Marcin Hydzik.

Druga strategia jest obliczona bardziej na długookresowe działania, zdobycie przyczółka w Rosji w celu zaznaczenia swojej obecności na tym rynku i, w perspektywie, systematycznemu choć powolnemu zdobywaniu rynku rosyjskiego od wewnątrz. Choć i tu nie brakuje problemów utrudniających życie przetwórców mleka, do których należą przede wszystkim zmieniające się często przepisy prawne - dostrzega szef ZPPM-u.

- Jak się wydaje, zwłaszcza wobec deklaracji kremlowskich władz o zwiększaniu wsparcia dla zakładów przetwórstwa mleka znajdujących się w Rosji, wariant produkcji na terenie Federacji Rosyjskiej, będzie teraz nieco łatwiejszy do zrealizowania. Można powiedzieć, że im trudniej wejść dzisiaj na rynek rosyjski, tym bardziej będzie to procentować w latach późniejszych. Niestety, jest to inwestycja obliczona na lata, więc będą mogły ją podjąć jedynie ci przetwórcy, którzy mają silną pozycję ekonomiczną i których stać na długi okres zwrotu zainwestowanego kapitału. Niezmiernie istotne są tu korzystne warunki otoczenia inwestycji, czyli m.in. skuteczna działalność takich instytucji jak KUKE, które w istotny sposób mogą zredukować ryzyko inwestycyjne - uważa prezes Hydzik.

Rynek rosyjski nie jest rynkiem łatwym. Bariery wejścia, zarówno te oficjalne jak i te nieoficjalne, są bardzo duże. Z zapowiedzi przedstawicieli rosyjskiej administracji wynika, iż wejście na rynek rosyjski nie będzie łatwe także w przyszłości. Nowa polityka bezpieczeństwa produktów spożywczych, a co za tym idzie nowe bariery fitosanitarne nie nastrajają optymistycznie polskich eksporterów, mimo że Komisja Europejska czyni starania na rzecz wzajemnego uznawania wymogów weterynaryjnych UE i Federacji Rosyjskiej.

- Sadzę jednak, że aktualne trudności nie powinny przesłaniać celu strategicznego, jakim jest obecność polskich firm na tym ogromnym i ciągle niezwykle chłonnym rynku - dodaje Hydzik.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Marcin Hydzik RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.192.241
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!