Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mleko

Prezes ZPPM o sytuacji na rynku mleka

O tym, że sytuacja na polskim rynku mleka jest bardzo wyraźnie skorelowana ze zmianami na rynku światowym nie trzeba nikogo przekonywać. - Równie powszechnie wiadomym jest, że pod względem spożycia mleka i jego przetworów nadal jesteśmy daleko w tyle za europejską czołówką. Oczywiście istnieje mocny związek przyczynowo skutkowy pomiędzy tymi dwoma faktami, który nie pozostaje bez wpływu na zachowania podmiotów produkujących mleko i przetwory mleczne - mówi w rozmowie z serwisem portalspożywczy.pl Marcin Hydzik, prezes Związku Polskich Przetwórców Mleka.

Prezes ZPPM o sytuacji na rynku mleka
Marcin Hydzik, prezes ZPPM /fot.żelaznastudio

Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
Data: 20-05-2013, 10:00

Zwraca uwagę, że choćby w okresie minionych dwóch lat można było zaobserwować bardzo dużą ujemną korelację między produkcją mleka płynnego a produkcją wyrobów fermentowanych. Gdy produkcja mleka rośnie, spada produkcja mlecznych produktów fermentowanych i odwrotnie. - Ktoś niezbyt dociekliwy mógłby powiedzieć, że nie ma w tym niczego dziwnego, bo ilość dostępnego surowca jest ograniczona i gdy zwiększa się produkcję jednego asortymentu to produkcja innego musi zmaleć. Jednakże warto zauważyć, że taka korelacja pomiędzy produkcją serów a produkcją mleka spożywczego jest znacznie trudniej dostrzegalna - mówi Marcin Hydzik. Co więcej, biorąc pod uwagę trendy, produkcja mleka płynnego rośnie, serów również - tyle, że zdecydowanie wolniej. Oczywisty związek istnieje również pomiędzy wielkością produkcji OMP i tłuszczu mlecznego - czy to w postaci śmietany i śmietanki czy masła i innych tłuszczów do smarowania.

Co to oznacza? - pyta prezes ZPPM. - Sama tylko analiza statystyk produkcyjnych pozwala wysnuć wniosek, że w Polsce przeważają zakłady produkujące wąski asortyment produktów, który nie pozwala adekwatnie reagować na zmiany sytuacji rynkowej i kierować surowiec do produkcji tego, czego w danej chwili oczekuje rynek - tj. tego co w danym momencie jest bardziej opłacalne. Są oczywiście wyjątki - lecz nie jest ich zbyt wiele - mówi.

Uważa, że konsekwencją takiego stanu rzeczy jest niepewna sytuacja ekonomiczna wielu małych podmiotów, które w przypadku załamania cen danego produktu mogą popaść w poważne tarapaty. Jego zdaniem, odpowiedzią na ten problem może być dywersyfikacja portfela produktów, co oczywiście wiąże się z koniecznością inwestowania, a na co nie każdy zakład stać albo konsolidacja, która pozwala na dywersyfikację ryzyka. Trzecią drogą jest praca nad wzrostem spożycia w kraju, które uniezależniłoby nas od zmian sytuacji na rynku światowym oraz częściowo stanowiłoby bufor dla ewentualnych szoków rynkowych.

Biorąc pod uwagę ostatnie dwa lata trendy nie napawają optymizmem - rośnie produkcja wyrobów o niskiej wartości dodanej tj. mleka - zauważalnie oraz masła i tłuszczów do smarowania - nieznacznie. - Produkcja OMP i PMP a co za tym idzie również śmietany i śmietanki jest względnie stabilna, spada natomiast produkcja wyrobów fermentowanych - w tym tych o dużej wartości dodanej. Jak już wyżej wspominano, sytuację ratują sery, których produkcja w omawianym okresie nieznacznie wzrosła. Dorzućmy do tego problem marek własnych sieci i otrzymamy odpowiedź, dlaczego rentowność branży mleczarskiej jest tak niska - puentuje Marcin Hydzik.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Marcin Hydzik RSS ALERT    /    rynek mleka RSS ALERT    /    mleczarstwo RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.156.34
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!