Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Prezes ZPPM o sytuacji na rynku mleka

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 20-05-2013, 10:00
O tym, że sytuacja na polskim rynku mleka jest bardzo wyraźnie skorelowana ze zmianami na rynku światowym nie trzeba nikogo przekonywać. - Równie powszechnie wiadomym jest, że pod względem spożycia mleka i jego przetworów nadal jesteśmy daleko w tyle za europejską czołówką. Oczywiście istnieje mocny związek przyczynowo skutkowy pomiędzy tymi dwoma faktami, który nie pozostaje bez wpływu na zachowania podmiotów produkujących mleko i przetwory mleczne - mówi w rozmowie z serwisem portalspożywczy.pl Marcin Hydzik, prezes Związku Polskich Przetwórców Mleka.
Prezes ZPPM o sytuacji na rynku mleka
Marcin Hydzik, prezes ZPPM /fot.żelaznastudio

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Zwraca uwagę, że choćby w okresie minionych dwóch lat można było zaobserwować bardzo dużą ujemną korelację między produkcją mleka płynnego a produkcją wyrobów fermentowanych. Gdy produkcja mleka rośnie, spada produkcja mlecznych produktów fermentowanych i odwrotnie. - Ktoś niezbyt dociekliwy mógłby powiedzieć, że nie ma w tym niczego dziwnego, bo ilość dostępnego surowca jest ograniczona i gdy zwiększa się produkcję jednego asortymentu to produkcja innego musi zmaleć. Jednakże warto zauważyć, że taka korelacja pomiędzy produkcją serów a produkcją mleka spożywczego jest znacznie trudniej dostrzegalna - mówi Marcin Hydzik. Co więcej, biorąc pod uwagę trendy, produkcja mleka płynnego rośnie, serów również - tyle, że zdecydowanie wolniej. Oczywisty związek istnieje również pomiędzy wielkością produkcji OMP i tłuszczu mlecznego - czy to w postaci śmietany i śmietanki czy masła i innych tłuszczów do smarowania.

Co to oznacza? - pyta prezes ZPPM. - Sama tylko analiza statystyk produkcyjnych pozwala wysnuć wniosek, że w Polsce przeważają zakłady produkujące wąski asortyment produktów, który nie pozwala adekwatnie reagować na zmiany sytuacji rynkowej i kierować surowiec do produkcji tego, czego w danej chwili oczekuje rynek - tj. tego co w danym momencie jest bardziej opłacalne. Są oczywiście wyjątki - lecz nie jest ich zbyt wiele - mówi.

Dalsza część artykułu jest dostępna dla subskrybentów Strefy Premium PortaluSpożywczego.pl lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Powiązane tematy:

Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!